Billigt hos Byggmax – men är aktien billig?

RAPPORTKOMMENTAR Byggmax faller tungt på börsen. Affärsvärlden Analys+ har synat rapporten och räknat på aktien.

Konsumentfokuserade bygghandlaren Byggmax tillhör rapportförlorarna på fredagen med ett kursfall kring 10 procent. Det senare är mumma för de åtminstone tre hedgefonder som blankat aktien, enligt ägartjänsten Holdings.

Dessa pessimister ser förmodligen på Byggmax ungefär så här: det är ett butiksfokuserat konsumentvarubolag (i dessa e-handelstider), som tappar försäljning (-4,0 procent i jämförbara butiker under fjolåret) och vinst (ebitda exklusive engångsposter ned 27 procent), är relativt hårt skuldsatt (nettoskuld/ebitda = 3,2) och har ett dåligt förvärv (Skånska Byggvaror) i bagaget. Lägg därtill helt slopad utdelning i ett bolag som tidigare bjudit på riktigt hygglig direktavkastning.

Efter kursfallet är börsvärdet nere i knappt 1,9 miljarder medan nettoskulden var 1,1 miljarder vid årsskiftet. Det ger ett totalt företagsvärde på strax under 3,0 miljarder, motsvarande en värdering på knappa 0,6 gånger fjolårets omsättning på ev/sales samt 13,0 gånger fjolårets ebita-resultat. Då ska samtidigt tilläggas att Byggmax har ett väldigt ojämnt kassaflöde där fjärde kvartalet är klart sämst, se bild från bokslutspresentationen nedan:

cashfl_bmax.PNG

Byggmax ebita-marginal föll under 2018 till 4,5 procent (6,0), vilket kan ställas i relation till bolagets nya målsättning om 7–8 procents marginal.

Med lönsamhet mitt i målintervallet i fjol skulle Byggmax ha redovisat ett ebita-resultat om cirka 383 miljoner. Aktien hade då handlats till ev/ebita 7,8 bakåtblickande jämfört med historikens cirka 11–12 framåtblickande.

om Byggmax under 2019 levererar 383 miljoner i ebita borde företagsvärdet vara cirka 4,4 miljarder i dag. Dra bort nettoskulden på 1,1 miljarder och aktien skulle stå i 3,3 miljarder/61 miljoner aktier = 54 kronor – upp 75 procent från nuvarande nivåer. Men så är det nog idag inte många som räknar med att Byggmax ska nå målet i år heller.

Den stora frågan i Byggmax, och mycket annan detaljhandel för den delen, är hur mycket av svagheten som beror på (1) en i grunden förändrad marknad med ökad e-handel respektive (2) normal svaghet relaterad till faktorer som konjunktur, konsumentförtroende, väder, etc.

Om det i Byggmax fall huvudsakligen handlar om det senare är aktien klart intressant. Och det finns faktiskt en parallell. Diagrammet nedan visar Byggmax omsättningsförändring i jämförbara butiker årsvis. Årets -4,0 procent sticker ut som sämst i ett flerårigt perspektiv, men är inte så mycket värre än de -2,7 procent som skådades eurokrisåret 2012.

 

Efter eurokrisen återhämtade Byggmax sig med kraft och redovisade fina försäljningslyft i jämförbart bestånd 2014, men framförallt 2015. Det lyftet handlade delvis om förbättrad konjunktur, delvis om att Byggmax då successivt rullade ut ett nytt butikskoncept, 2.0, med bland annat ett större sortiment.

När bolaget nu har två svaga år bakom sig är den nya ledningen på gång med ett liknande initiativ, Byggmax 3.0, med bland annat nya varor inom el och ventilation. Konceptet testades i ett par butiker under hösten och ska successivt rullas ut från nästa år. Målet är att nå halva 2.0-effekten, där 2.0-effekten uppmättes till 6–7 procents ökad försäljning och stärkt bruttomarginal, till halva investeringskostnaden, där 2.0 kostade 1,6 miljoner per butik.

Därutöver finns andra tillväxtinitiativ i ett butiksformat för mindre städer som rullas ut, en fortsatt satsning på trädgårdssegmentet där det i dag saknas en lågprisspelare samt en kontinuerligt utvecklad e-handel, med bland annat ökat sortiment och fler leveransalternativ.

Byggmax brottades under 2018 med negativa vädereffekter under flera kvartal, en svagare bostadsmarknad och effekter från ökade amorteringskrav. Färsk SCB-statistik visade också på att detaljhandeln i Sverige tappade i december i fjol, allra mest i sällanköpshandeln.

Kortsiktigt ser det fortsatt osäkert ut för Byggmax, men på en mer normaliserad marknad något år bort borde Byggmax ha hyggliga chanser att nå sitt lönsamhetsmål. Och då är aktien billig redan i dag.

Missa inga uppdateringar från Affärsvärlden Analys+. Följ oss på Twitter: @AFV_analysplus

Har du frågor eller synpunkter rörande tjänsten? Maila oss på: analysplus@affarsvarlden.se

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets