Detaljhandlare i utdelningstoppen

PORTFÖLJUPPDATERING: Lagom till reatiderna i handeln är det röda prislappar på börsens finaste detaljhandlare.
Detaljhandlare i utdelningstoppen - karl-johan-persson-hm-affarsvarlden-700_binary_6875335.png

Avkastningsportföljen håller sig alltjämt före index sedan start, men har tappat lite mark mot index sedan årsskiftet. Portföljen per stängning den 8 januari redovisas längst ner.

En bransch värdeinvesterare alltmer måste syna är detaljhandeln. I flera år har mindre spelare som klädhandlarna Kappahl och MQ ganska ofta dykt upp i value screens. I båda fallen har tillväxtpotentialen varit klara frågetecken. Håller koncepten utanför deras nuvarande marknader?

Det som förändrats den senaste tiden är att nu dyker även detaljhandelns främsta bolag upp i value screens.

Efter att H&M:s och Clas Ohlsons aktier fallit brant på slutet handlas båda aktierna med en direktavkastning på nära 6 procent. Bland Stockholmsbörsens större bolag är det bara en trio banker och byggbolaget JM som betalar mer, enligt SME Direkt.

I fallet H&M ska dock tilläggas att analytikernas utdelningsprognoser för 2017-2019 ligger strax över bolagets förväntade fria kassaflöde, enligt Factset. Infrias kassaflödesprognoserna skulle H&M behöva låna för att täcka mindre delar av de prognostiserade utdelningarna.

Även om både H&M och Clas Ohlson fått se såväl tillväxttakt som marginaler vika på senare år är de långt ifrån några krisbolag (även om det kan verka så i media). Nedan är en uppdaterad version av ett diagram vi körde som Veckans graf i tidningen häromåret. Även om avkastningen på eget kapital fallit så är det alltjämt två mycket lönsamma butiker.

hm_claso.PNG 

Källa: Bolagens årsredovisningar, Affärsvärlden.

En annan intressant temperaturmätare är analytikernas syn på aktierna. Där sticker H&M ut med nära rekordfå analytiker som har en positiv rekommendation (under 20 procents andel). Samtidigt har drygt 50 procent av analytikerna en negativ syn på aktien, bara övertrumfat i samband med bolagets svacka kring millennieskiftet då över 70 procent av analytikerna var negativa.

hm_analytiker.png 

Källa: Factset. Grönt = positiva rekommendationer. Gult = neutrala rekommendationer. Rött = negativa rekommendationer. Svarta kurvan är aktiekursen.

Den stora osäkerheten kring hur framtiden ser ut gör det lätt att undvika detaljhandelsaktierna. H&M:s och Clas Ohlsons styrka har varit starka butikskoncept och tillväxt via ständigt nya butiker och expansion på nya marknader. Alltmer talar för att de måste dra ner på den expansionen rejält. Samtidigt hackar omsättningstillväxten i befintliga butiker. Och just nu framstår inget av bolagen som ledande inom e-handel inom sina respektive segment.

Avkastningsportföljen väljer att ligga lågt tills vidare, men både H&M och Clas Ohlson är bolag som vi siktar på att syna närmare i tidningen inom en inte alltför avlägsen framtid.

 

avkport_8jan18.PNG 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.