Flygess med för mycket lån

ANALYS Norwegian överlevde ännu ett år med sin ”beställ rekordmånga plan i dag – lös finanserna i morgon”-strategi. Risken för totalhaveri kvarstår.
Flygess med för mycket lån - flygplan-solen-700-170215_binary_6825648.jpg

SÄLJ I Affärsvärlden nummer 7/2017 varnades för aktieriskerna i norska lågprisflygbolaget Norwegian. Säljrådet ser ut att gå hem då aktien är ned 17 procent under senaste året medan börserna stigit.

Den aggressiva expansionen, med europeiskt beställningsrekord av Boeing- och Airbus-plan, fortsätter drivas av skyhög belåning. Under fjolåret utökades flottan med en fjärdedel, från 116 till 144 plan. Efter att ha behövt sälja av plan äger Norwegian nu knappt halva flottan, resten ­leasas. Orderboken innefattar ytterligare över 220 nya plan.

Teorin är att en växande splitterny flotta kan räknas hem. Driftsekonomin blir bättre och kunderbjudandet mer attraktivt än konkurrenternas.

Problemet? Nya flygmaskiner kostar på. Norwegians balansräkning är redan pressad och lämnar inget utrymme för ­bakslag i den dagliga intjäningen. Här är det framför allt de yttre faktorerna flygbränslepris, valutarörelser och regleringar som över tid hjälper eller ­stjälper affären. Just nu går nettot åt fel håll, med stigande rå­oljepris som driver upp jetbränslepriset.

Detsamma gäller utrymmet för felberäkningar i bolagets svårförutsägbara expansions­vägar. 2017 års största nyhet här var i Latinamerika, där Norwegian ansökt om dryga 150 rutter via mångårigt krisdrabbade Argentina.

Aktiecaset bygger på ett Norwegian utan någon reträttväg ur sin belånade expansion. Grundscenariot är dryga 20 procents intäktstillväxt och ett rörelseresultat runt nollan i år. Via skalfördelar och att nyare rutter som går som tänkt ska lönsamheten kunna gå från usel till medioker från 2019, allt annat lika. I ett högst osäkert ljusblått scenario kan aktievärderingen då räknas hem i början av 2020-talet.

Högst säkert är att flygplan för ytterligare tiotals miljarder norska kronor måste finansieras. Snittanalytikern i Factsets databas ser nettobelåningen tredubblas till knappt 60 miljarder år 2020, medan egna kapitalet hålls nere till runt en tiondel av nettoskulden längs med vägen. Med flygbranschen som notorisk värdeförstörare blir aktie­resan framåt ett finansiellt roulettespel för att få syna en osäker uppsida.

Utsikterna för Norwegian har inte förbättrats märkbart. 2018 bör bli ännu ett år när det är vettigare att resa med det norska lågprisbolaget än att äga dess aktier.

 

 

Ovanstående aktieråd från nästa nummer av magasinet Affärsvärlden förpubliceras här exklusivt för Affärsvärlden Analys+ läsare.

Missa inga uppdateringar från Affärsvärlden Analys+. Följ oss på Twitter: @AFV_analysplus

Har du frågor eller synpunkter rörande tjänsten? Maila oss på: analysplus@affarsvarlden.se

!function(e,t,s,i){var n=”InfogramEmbeds”,o=e.getElementsByTagName(“script”)[0],d=/^http:/.test(e.location)?”http:”:”https:”;if(/^/{2}/.test(i)&&(i=d+i),window[n]&&window[n].initialized)window[n].process&&window[n].process();else if(!e.getElementById(s)){var r=e.createElement(“script”);r.async=1,r.id=s,r.src=i,o.parentNode.insertBefore(r,o)}}(document,0,”infogram-async”,”https://e.infogram.com/js/dist/embed-loader-min.js”);

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.