För låga förväntningar

ANALYS New Wave har hamnat lite i skymundan, trots att bolaget återhämtat sig väl efter finanskrisen. Skuldsättningen är lägre liksom värderingsmultiplarna, vilket motiverar ett köp.

KÖP New Wave var ett av de bolag som kraschade hårdast i finanskrisen 2008–2009. Aktien föll från 75 kronor i slutet av 2007 till 6 kronor på bara ett år. Även om aktien återhämtade sig mer än hyggligt efter den nedgången – våren 2011 kostade den 55 kronor, ungefär som i dag – så har bolaget sedan dess lidit av sviterna och lärdomarna från de åren.

Bolaget seglade in i krisen som en superstjärna med hög tillväxt och hög belåning. Från 2001 till 2007 hade bolaget en tillväxt på 22 procent per år och en nettoskuld som växt med nästan 2 miljarder till 1,64 gånger eget kapital. När krisen så kom hamnade balansräkningen i fokus och bolaget började fokusera på kassaflödet genom att minska sitt stora lager.

Eftersom god kundservice inom profilkläder, som är en stor del av New Waves verksamhet, kräver ett stort lager, påverkade det de efterföljande årens tillväxt negativt. Kunder som inte kunde få en full storleksuppsättning av t-tröjor i rätt färg till företaget valde i stället konkurrenterna. I vd-ordet till årsredovisningen 2010 oroade sig Torsten Jansson för hur kunderna skulle reagera på den dåliga servicen de tvingats utstå.

Det är ur denna vinkel som Affärsvärlden oroar sig för lagret – att det blir för lågt. Risken för större inkuranser är låg eftersom det mesta av det som lagerhålls är anonyma basvaror av typen vita t-tröjor. De mer modekänsliga delarna av sortiment, som främst återfinns inom Sport & Fritid, beställs från leverantörer först efter att kunderna har lagt sina beställningar. Och inom Gåvor & Heminredning består lagret av produktserier med 20-åriga livsspann.

New Wave har fortfarande en hög skuldsättning i förhållande till kassaflödet som verksamheten genererar, nettoskulden uppgår på rullande tolv månaders basis till höga 3,3 gånger ebitda. I konjunktursvackor kan bolaget därför hamna i situationer då det måste fokusera på kassaflödet, vilket går ut över lagernivåerna och därmed servicekvaliteten till kunderna.

Det ska noteras att bolaget i förhållande till sina tillgångar numera är betydligt mer försiktigt skuldsatt. Nettoskulden uppgick till 0,56 gånger eget kapital vid halvårsskiftet. Risken för liknande åtstramningar som 2008–2009 och 2012–2013 är därför förmodligen låg.

Det är mot denna bakgrund som dagens New Wave bör bedömas. Eftersom ett för lågt lager kan få långa efterverkningar bedömer Affärsvärlden att dagens balansräkning inte medger några förvärv. Fokus för bolaget bör de närmaste åren vara organisk tillväxt och varumärkesbyggande. Detta gör dock New Wave riktigt bra.

Segmentet Profil har haft en fin tillväxt 2014–2017, 13,7 procent i snitt, och även inlett 2018 starkt. Sport & Fritid har haft en mer blandad utveckling med en snittillväxt på 4,6 procent, men med nya satsningar för Craft som löparskor och lagidrott har bolaget positionerat sig väl för tillväxt. Hela New Wave har vuxit med 8 procent.

Affärsvärldens prognoser för de närmaste åren skiljer sig inte nämnvärt från konsensus. Tillväxten 2018 väntas bli i linje med 2017 års 7 procent för att därefter avta något de kommande åren. Lönsamheten, som har fått större fokus internt efter att servicenivån mot kund återställts, väntas öka något.

Det är långt ifrån bolagets egna mål om en tillväxt på 10–20 procent per år och rörelsemarginal på 15 procent. På dagens värdering behöver de målen dock inte infrias. Aktien handlas nu vid ev/ebit 10,2 och p/e 9,6 på 2018 års prognoser. Motsvarande siffror för nästa år är 8,9 respektive 8,8. Det är inte utmanande i det läge som New Wave befinner sig. Köp med riktkurs 75 kronor.

 

 

 

Missa inga uppdateringar från Affärsvärlden Analys+. Följ oss på Twitter: @AFV_analysplus

Har du frågor eller synpunkter rörande tjänsten? Maila oss på: analysplus@affarsvarlden.se

!function(e,t,n,s){var i=”InfogramEmbeds”,o=e.getElementsByTagName(t)[0],d=/^http:/.test(e.location)?”http:”:”https:”;if(/^/{2}/.test(s)&&(s=d+s),window[i]&&window[i].initialized)window[i].process&&window[i].process();else if(!e.getElementById(n)){var a=e.createElement(t);a.async=1,a.id=n,a.src=s,o.parentNode.insertBefore(a,o)}}(document,”script”,”infogram-async”,”https://e.infogram.com/js/dist/embed-loader-min.js”);

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets
Annons från Invesco