Förvärv lyfter vinsten

ANALYS Bilreservdelskedjan Mekonomen köper konkurrenter och dubblar omsättningen. Resan har alla möjligheter att bli en lyckträff.

KÖP För ungefär ett år sedan konstaterade Affärsvärlden att Mekonomens tid på börsen har kantats av förhoppningar som kommit på skam. Särskilt nämndes planerna på en internationell expansion till tio länder som ”tack och lov blåstes av innan den kostat alltför mycket”. Nu tar bolaget ändå ett sjumilasteg av just sådana rekordproportioner. Bolaget meddelade strax efter midsommar hur företaget genom att köpa två företag verksamma i Polen och Danmark skulle komma att näst intill dubbla den årliga försäljningen till mellan 11 och 12 miljarder kronor.

Så stora affärer brukar kunna väcka frågor om allt från vilka incitament som styr imperiebyggande företagsledare till vilken av parterna som egentligen sitter i förarsätet. Hittills ser det ut som att Pehr Oscarson, som med 1,5 år i bagaget är relativt ny på koncernchefsposten i Mekonomen, klarar sig bra. Kanske beror det på att han själv har en bakgrund i konkurrenten Meca och därför vet hur företag och organisationer som slukas av rivaler brukar bete sig. Just Meca var en av de två stora nordiska konkurrenter som Oscarsons företrädare på vd-posten, Håkan Lundstedt, köpte upp för åtta år sedan, i efterdyningarna till finanskrisen.

Med de aktuella köpen av de två företagen, FTZ och Inter Team med huvudsaklig verksamhet i Danmark respektive Polen, har Mekonomen i bästa fall kopplat ett grepp om i vart fall den danska marknaden, som i åtminstone tio år fram till 2016 varit en ständig källa till bekymmer för Mekonomen. Det året, 2016, drog sig företaget ut ur Danmark med svansen mellan benen.

I prospektet beskrivs nu FTZ, med 28 procent av marknaden under sig, som marknadsledare i Danmark. Den polska verksamheten är enligt Oscarson 20–30 år efter den svenska och svårt fragmentiserad. Mekonomen räknar redan nu med att bolaget har ungefär 3 procent av den polska marknaden av bilreservdelar och tror sig därmed om att vara fjärde största aktör i Polen.

Konkurrenssituationen i de länder där bolaget verkar har enligt vd inte vare sig ökat eller minskat under de senaste fem åren.

– Konkurrenssituationen har inte ändrats nämnvärt under de senaste fem åren. Den är tuff men vi tycker vi står oss bra med vårt erbjudande, säger vd Pehr Oscarson som senare konstaterar att i ett avseende har polackernas marknad ändrats så att samordningsfördelarna är större nu än tidigare år.

– Det är inte gamla öststatsbilar. Det har skett väldigt mycket de senaste åren. Vagnparken i Polen är väldigt lik den i Norden. Framför allt är det exakt samma leverantörer som vi har i Polen som i Norden och det betyder att vi ökar våra inköpsvolymer markant. Vi kommer naturligtvis att pressa våra leverantörer och det kommer att ge oss bättre inköpspriser, säger Oscarson som heller inte utesluter fler förvärv framöver men samtidigt menar att fokus under de närmaste åren är att ta hand om det man har förvärvat.

Finanschefen Åsa Källenius säger samtidigt att bolaget inte kan antas nå upp till det egna målet om en skuldsättningsgrad på maximala 2 gånger rörelsevinsten förrän tidigast om två år.

– Skuldsättningsgraden i dag är 2,4 till 2,5. Genom det kassaflöde som vi genererar räknar vi med att vara tillbaka på samma nivå som vi är just nu under år 2020. Och att lite längre fram nå 2. Sedan beror det på andra omständigheter, som om vi gör nya affärer.

Köpeskillingen i storaffären med säljaren, tyska Hella, uppgår till cirka 4 miljarder kronor och betalas med nya banklån och med en emission som drar in 1,6 miljarder kronor.  I emissionen, som klubbades på en extrastämma i förra veckan med blott 21 närvarande aktieägare, ger 7 gamla aktier möjlighet att köpa fyra nya. Teckningspriset är 79 kronor per aktie. Det betyder att den som inte vill bli utspädd får räkna med att gå in med ytterligare 45,1 kronor per aktie i slutet av månaden. Ett annat sätt att beskriva emissionen är att vinsten per aktie ökar när antalet aktier ökar med 57 procent och vinsten ökar med ungefär två tredjedelar. Samtidigt fördubblas omsättningen – vilket betyder sämre marginaler.

Senast vi bedömde aktien, för ett år sedan, var aktien på cirka 145 kronor med ett p/e-tal på cirka 14 för 2018 knappast övervärderad. För nästa år bedömer vi nu att aktien, sedan prospektet i fredags fick aktien på fall, ger 13 gånger vinsten. Billigare blir det inte. Köp marknadsledaren upp till 159 kronor.

 

 

 

Ovanstående aktieråd från nästa nummer av magasinet Affärsvärlden förpubliceras här exklusivt för Affärsvärlden Analys+ läsare.

 

Missa inga uppdateringar från Affärsvärlden Analys+. Följ oss på Twitter: @AFV_analysplus

Har du frågor eller synpunkter rörande tjänsten? Maila oss på: analysplus@affarsvarlden.se

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.