Greater Thans grundare: ”Det är det vassaste vi har”

INTERVJU Sten Forseke är grundare och storägare i Greater Than, bolaget som vill förändra försäkringsbranschen i grunden. För Affärsvärlden berättar han om teknikbolagets framtid och hur de håller sig på tårna i hårdnande konkurrens.

Läs Analys+ aktieråd om Greater Than här.

Sten Forseke, du grundade Greater Than 2004. Vad har hänt sedan dess?
– Till största del har vi samlat data från bilar och sålt tjänster till transportföretag och bilister, delvis för att finansiera vår egen research och överleva helt enkelt. Det har varit mycket R, mycket D och mycket empiriska studier för att träna algoritmer och ai:n för att den ska bli bra och förstå riskerna. Vår ai korrelerar förarbeteendet mot en potentiell skadefrekvens, alltså hur stor procentuell risk löper föraren att vara med om en olycka på den körda sträckan. Den korrelerar även med kostnaden för den potentiella skadan. Kunskapen vi har om förarbeteende, risk och kostnad är helt unikt.

Hur mycket R&D har ni kvar i bolaget?
– Den biten är bakom oss. Vi säljer ju på marknaden, så den utveckling som sker i dag är vidareutveckling för att säkerställa och utöka vår ledande position.

Hur ser konkurrenssituationen ut?
– Det finns i dag ingen konkurrent som har en teknologi som kan korrelera förarbeteende mot skadefrekvens och kostnad. Det finns flera konkurrenter som tillhandahåller en förarscore, men utan att korrelera mot något annat än andra förare.

Till vem och vad säljer ni?
– Våra kunder är försäkringsbolag och biltillverkare. Allt är white label. Dels säljer vi kunskap om underwriting, alltså kunskap om risk. Det andra vi säljer är försäkringslösningar, connected insurance solutions, vi har väl ett femtiotal olika lösningar.

Hur ser försäljningsmodellen ut?
– Den bygger på en månadskostnad per användare. Kostnaden varierar mellan 0,5 och 5 euro per månad och användare och beror på den sålda volymen. Vi kommunicerar inte bolagets sålda volymer, men en stor volym för oss är en halv miljon användare. En liten volym är 10 000 användare.

Hur ser era finansiella mål ut?
– Det är heller ingenting vi kommunicerar än så länge, men vi är ju i en volym-business så det är volymen vi jobbar med. Vår strategi är att endast jobba med de absolut största försäkringsbolagen.

Säljs mjuk- respektive hårdvaran var för sig eller i paket?
– De säljs var för sig, men hårdvaran försvinner mer och mer. Bilarna blir mer och mer uppkopplade från fabrik, och då får vi istället data direkt från biltillverkaren. I och med att bilarna blir mer uppkopplade, vilket händer nu, kommer 85 procent av alla försäkringar också vara uppkopplade. Men bilar från 2016 och äldre måste ju ha någon typ av hårdvara installerad för att använda våra produkter.

Hur stor andel hård- respektive mjukvara säljer ni?
– Vi säljer ju en tjänst, inte programvara. Men av de tjänster vi säljer innehåller drygt 80 procent någon slags hårdvara, även om den minskar.

Finns det inte risk för att biltillverkarna själva utvecklar en liknande produkt som ni gör och börjar sälja direkt till försäkringsbolagen? De har ju all data.
– Nej, det tror jag inte. Att förstå risken som vi gör kräver en sådan otrolig utveckling. Jag tror inte den specialistkunskapen finns inom biltillverkarna eller försäkringsbolagen för den delen. Jag håller mer ögonen på andra spelare, till exempel Google eller Amazon.

En avgörande fråga är ju huruvida det är lönsamt för försäkringsbolagen att använda sig av pay per mile-modeller? Det känns ju som att de kunder som får betala en högre premie kommer välja en traditionell lösning för att betala mindre?
– Nej, så är det faktiskt inte. För det första: vi säljer ju information om risk. Den är helt frånkopplad våra försäkringslösningar. Det gör att försäkringsbolagen med vår teknologi får affären värderad i realtid, utan att behöva göra statiska beräkningar bakåt i tiden och sen se hur affären blev om 18 till 24 månader. Den insikten är det vassaste vi har.
– Produkten innebär ju också att du får din kund involverad på ett helt annat sätt. Priset är dynamiskt, men det innebär inte att kunden betalar mindre för det. Men om priset sjunker innebär inte det att marginalen sjunker – tvärtom. Jag tittade nyligen på en population på ca 8 500 bilar där intäkterna låg på 30 miljoner. Sju procent av intäktsvolymen står för 51 procent av kostnaderna. Det är det problemet vi adresserar – du kan prissätta mer rättvist och kan samtidigt tjäna mer pengar.

Vilka är de största riskerna för er i nuläget?
– Jag tycker att själva affärsrisken är hanterbar, vi ser att kunderna vill det här. Såklart finns det risker med att inte hitta tillräckligt med kompetent personal.

Insurtech är ett snabbt växande område. Är ni inte rädda att bli omsprungna av konkurrenter?
– Vi är alltid på tårna och vår fördel är att vi i dag faktiskt säljer och tjänare pengar på vår ai, vilket betyder att vårt ai tränas 24/7, baserat på verkliga händelser. Vi står på planen och spelar, andra sitter i omklädningsrummet och funderar på hur de ska knyta skorna, och i så fall varför.

Slutligen, var kommer namnet Greater Than ifrån?
– Det är enkelt: Jag älskar större än-tecknet.

Missa inga uppdateringar från Affärsvärlden Analys+. Följ oss på Twitter: @AFV_analysplus

Har du frågor eller synpunkter rörande tjänsten? Maila oss på: analysplus@affarsvarlden.se

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.