Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

H&M på rätt väg?

2019-03-29 17:28
H&M:s vd Karl-Johan Persson. Foto: Jörgen Appelgren.

KOMMENTAR H&M gör det vi ville att de skulle göra. Betyder det att aktien är köpvärd?

H&M:s rapport för räkenskapsårets första kvartal togs emot med varm hand av marknaden. Rapporten krossade analytikernas lågt ställda förväntningar och aktien var upp 12 procent vid lunchtid.

De senaste årens marginaltapp i H&M har splittrat analytikerkåren gällande klädjättens framtidsutsikter, men enat dem när det kommer till bolagets problem: det är den usla e-handeln, den vikande butiksförsäljningen och prissänkningar av det växande varulagret som har fått bolagets lönsamhet på fall. Förtroendet för Stefan och Karl-Johan Persson, styrelseordförande respektive vd, har dessutom minskat radikalt bland investerarna.

Fredagens delårsrapport visade att ledning och styrelse har lyssnat och ingripit. Utvecklingen går åt rätt håll, om än från låga nivåer:

E-handeln växer
H&M:s online-försäljning fortsätter att stiga. Tillväxten under årets första kvartal var 18 procent jämfört med motsvarande kvartal 2018.

I dagens rapport meddelade H&M att bolagets produkter ska lanseras på Indiens ledande e-handelsplattformar Myntra och Jabong under 2019, vilket stärker marknadspositionen i Asien. Under 2018 integreras även lojalitetsprogrammet i den kinesiska kommunikationsappen Wechat som har cirka en miljard användare.

Även i väst stärker H&M e-handelspositionen. Kunder i USA kan exempelvis handla H&M:s kläder direkt via Instagram-appen. H&M investerar dessutom i flera stora logistikcenter i Europa och i Nordamerika.

Stänger olönsamma butiker
Europamarknaden var den enda marknaden med röda siffror på rörelsenivå under kvartalet, och ledningen har därför beslutat sig för att stänga ner butiker. Totalt väntas H&M nettostänga 10 butiker, men butiksnätet fortsätter att växa i framförallt i Asien.

I årsredovisningen öppnar Karl-Johan Persson dessutom upp för att förhandla om upp emot 1 000 hyreskontrakt för butikerna, vilket sannolikt kommer ha en positiv inverkan på H&M:s resultat.

Reorna minskar
Reapressen i H&M lättade något i kvartalet. Prisnedsättningarna i relation till omsättningen minskade med cirka 1,5 procentenheter under första kvartalet 2019 jämfört med motsvarande kvartal 2018. Dock fortsätter varulagret att växa i relation till omsättningen.

Betyder detta att aktien är köpvärd?
Svaret är nej. H&M:s åtgärder har ännu inte gett tillräcklig effekt på resultatet. Även om resultatet kom in bättre än analytikerna befarat sjönk resultatet till 1 043 miljoner kronor från 1 263 miljoner kronor för kvartalet 2018.

Kanske är det för tidigt att se några effekter från Perssons handlingar – kanske hade analytikerkåren fel när det kommer till marginalförbättrande åtgärder. E-handelns lönsamhet, med bland annat gratis returer för kundmedlemmar, har ifrågasatts både av analytiker och internt i koncernen det senaste året.

Dessutom förmörkas utsikterna för kommande kvartal i rapporten. Varulagret stiger fortfarande, även om den absolut största delen enligt uppgift ska bestå av den kommande med vår- och sommarkollektionen. H&M varnar dessutom för accelererande inköpskostnader under det andra kvartalet, främst på grund av en hårdare valutamotvind.

Dessutom är värderingen upptrissad av ordförande Stefan Perssons stödköp under året. Affärsvärlden står fast vid sitt neutrala väntaråd.

Missa inga uppdateringar från Affärsvärlden Analys+. Följ oss på Twitter: @AFV_analysplus

Har du frågor eller synpunkter rörande tjänsten? Maila oss på: analysplus@affarsvarlden.se

Madeleine Lundberg

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom