5 frågor: vd Mikael Stöhr

Senaste kvartalet var tillväxten svag, men lönsamheten stark. Hur ska man tolka det?

– Vår tillväxt går i vågor. När vi vinner stora IFM-avtal får vi ett väldigt tryck uppåt på volymen, men då blir det samtidigt mer utmanande att jobba med marginalen. Första året på ett kontrakt är marginalen typiskt sett mycket lägre än när kontraktet är 3–4 år gammalt. När tillväxten sedan bromsar in är det lättare att få genomslag på de effektiviseringsåtgärder vi gör, och då går marginalen upp.

Är prishöjningar efter fjolårets stora omförhandlingar en annan förklaring till marginallyftet?

– Nej, det handlar inte om prishöjningar, vi är snarare i prissänkarbranschen. Vi tar över tjänster från kunderna och gör dem bättre, smartare och effektivare över tid. Kunderna får ett större värde, och vi en bättre lönsamhet.

Hur ser du på Coors tillväxtpotential?

– Det finns massvis kvar att göra. Tittar man på FM-tjänster i Norden, så är ungefär 50 procent av värdet outsourcat. Av de 50 procenten är bara 5 procent IFM. För Coors del innebär det dels ett flöde från de 50 procenten som ännu inte är outsourcat in till IFM, men också ett flöde från de 50 procenten som är outsourcade, men där huvuddelen avser enstaka tjänster. IFM-marknaden är en mycket liten del av totalmarknaden, men växer snabbast.

Skiljer sig Coor från konkurrenterna ISS och Sodexo i något avseende?

– Det som skiljer oss är att vi är byggda från början som ett IFM-företag. Vi är faktiskt det enda FM-företaget i världen som startat som ett integrerat bolag. Alla de andra bolagen började med enstaka tjänster. ISS har ju sitt ursprung inom lokalvård och Sodexo sitt inom mat och dryck. Det innebär en rätt stor skillnad när vi går in och pratar med en kund. Vår uppfattning är att vi kan vara mycket mer skräddarsydda åt kundens specifika behov, där vi i princip bygger ett nytt kontrakt för varje kund. Vi har inga standardlösningar, utan är mycket mer skräddarsydda

Era kassaflöden är starka och skuldsättningen faller. Ska aktieägarna räkna med förvärv eller extrautdelning?

– I samband med noteringen sa vi att nettoskuld/ebitda ska ner under 3. Nu är siffran snart nere kring 2, och vi har ingen anledning att ligga under 2,5. Prioritet ett för överflödiga medel är givetvis att göra värdeadderande förvärv. I Norden finns det mindre förvärv av tilläggskaraktär som vi kan göra i framför allt Danmark och Finland. Men vår strategi bygger på organisk tillväxt. Det är basen för hur vi tänker framåt. Det finns ingen upprullningsstrategi där vi ska förvärva en masse. Gör vi inga förvärv finns goda möjligheter att dela ut mer än den ordinarie utdelningen, som vi gjorde i våras.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.