Autoliv
Autoliv bildar samriskbolag med Nissin Kogyo
Autoliv kommer att få en ägarandel om 51 procent i bolaget som får ett företagsvärde (enterprise value) på 4,6 miljarder kronor.
Det framgår av ett pressmeddelande.
“Morgondagens fordonsflotta kommer präglas av integrerade säkerhetssystem där aktiva- och passiva lösningar samarbetar för bästa möjliga totalsäkerhet. Mot denna bakgrund har Autoliv tecknat ett avtal med Nissin Kogyo med avsikten att ingå i ett Joint Venture inom produktområdena Brake Control och Brake Apply Systems”, skriverbolaget.
Samarbetet kommer innefatta Autolivs nuvarande enhet för bromskontroll och delar av Nissin Kogyos bromsverksamhet. Nissin Kogyo är en ledande leverantör av bromssystem till såväl personbilsmarknaden som andra marknader, huvudsakligen i Japan.
Med tillverkning i Japan, Kina och USA, kommer rörelsen att ha cirka 2.000 anställda inom teknik, kommersiell verksamhet, tillverkning och administration.
“Detta Joint Venture expanderar ytterligare vår verksamhet inom säkerhetssystem med en viktig byggsten inom vår produktportfölj för självkörande bilar. Det underbygger ytterligare vårt engagemang för vad vi kallar Real Life Safety”, säger Autolivs styrelseordförande, vd och koncernchef Jan Carlson.
Det så kallade Enterprise Value – det vill säga nettovärdet på den nya rörelsen – uppskattas till 65 miljarder yen (cirka 4,6 miljarder kronor).
Vid slutförandet av avtalet kommer Autoliv köpa 51 procent av samriskföretaget för 33.15 miljarder Yen (cirka 2,35 miljarder kronor), detta med reservation för sedvanliga justeringar.
Autoliv uppskattar att transaktionen kommer slutföras tidigt under första kvartalet 2016 – med reservation för sedvanliga villkor och godkännanden, inklusive myndighetsgodkännanden och godkännanden från Nissin Kogyos aktieägare.
2016 års Pro-forma omsättningsestimat för detta samriskbolag uppskattas till cirka 5 miljarder kronor. Detta exklusive så kallade förvärvseffekter.
För 2016 räknar Autoliv med att det nya samriskföretaget kommer leverera i linje med koncernens långsiktiga rörelsemarginalsmål.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.