Autoliv
Autoliv: Tagit kostnader för serviceåtgärder för 65 000 bilar
Bilsäkerhetsföretaget Autoliv har inte var inblandade i de stora återkallningar som varit under det första året. Av de miljontals bilar som har återkallats har 25.000 varit på grund av Autoliv.
Bolaget räknar dock med att det kommer en så kallad “field action” på 65.000 bilar på ett ärende som bolaget har haft och tagit kostnader för det i juni månad, säger vd Jan Carlson till SIX News. En “field action” kan vara att man rättar till ett fel i samband med service.
Det bolag som varit orsaken till flest återkallningar i kvartalet är den japanska konkurrenten Takata. Vid kvalitetsproblem händer det att de stora biltillverkarna stoppar inköpen från den berörda leverantören till dess att problemen i produktionen har avhjälpts, precis som GM gjorde med Autoliv i början av 2011.
Har Takatas problem hjälpt er att komma in bättre på den japanska marknaden?
“Så här långt har vi inte sett det, men det är för tidigt att utvärdera det”, säger Carlson.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.