Björn Borg
Björn Borg minskar omsättningen men håller uppe rörelseresultatet
I de egna butikerna ökade omsättningen med 27% och för jämförbara butiker blev det en minskning med 5%. För den egna e-handeln var omsättningen upp 13% till 20,7 miljoner kronor (18,3). Den egna e-handeln och e-tailers uppgick till 67,8 miljoner (57,9), en ökning om 17%
.Bruttomarginalen låg på 50,4% (52,5), vilket beskrivs vara ett resultat av ökade rabatter i en utmanande tid. Det uppvägs dock av minskade rörelsekostnader.
Rörelseresultatet blev 33,4 miljoner kronor (33,1), med en rörelsemarginal på 14,9% (14,4).
Resultatet efter skatt blev 25,8 miljoner kronor (27), en minskning med 4,4% mot föregående år.
Resultat per aktie hamnade på 1,02 kronor (1,07), vilket innebär en minskning med 4,7% mot föregående år.
”Vår främsta seger är att vi behåller vårt marknadsledarskap på underkläder för män, samtidigt har vår sportkollektion blivit väl mottagen under kvartalet och försäljningen ökar med 43% på vår egen e-handel jämfört med föregående år. I tillägg så ser vi en ökad lönsamhet för kategorin sportkläder vilket är planenligt och mycket glädjande,” uppger VD Henrik Bunge i rapporten.
Björn Borg, Mkr | Q3-2020 | Q3-2019 | Förändring |
Nettoomsättning | 224,9 | 230,6 | -2,5% |
Rörelseresultat | 33,4 | 33,1 | 0,9% |
Rörelsemarginal | 14,9% | 14,4% | |
Nettoresultat | 25,8 | 27 | -4,4% |
Resultat per aktie, kronor | 1,02 | 1,07 | -4,7% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.