Boozt spår högre lönsamhet 2019

Boozt redovisar, i linje med tidigare siffror, ökad omsättning och högre resultat i fjärde kvartalet jämfört med samma period året innan.
Boozt spår högre lönsamhet 2019 - ipad1_web_binary_6939905.jpg

Under 2019 spås omsättningstillväxten bli högre än 27 procent, medan den justerade rörelsemarginalen bedöms förbättras från 2018. 

För helåret 2018 var nettoomsättningstillväxten 38 procent, eller 33 procent i konstanta valutor, vilket var i linje med prognosen på mer än 36 procent. Den justerade
rörelsemarginalen minskade med 0,1 procentenheter till 2,3 procent, vilket översteg den tidigare prognosen på 1,5-2,0 procent. 

Bolaget släppte redan i slutet av januari siffrorna för omsättning, rörelseresultat och justerat rörelseresultat. 

Omsättningen uppgick till 892,5 miljoner kronor (644,2) i fjärde kvartalet. Valutaeffekter lyfte tillväxten med 4 procent. Tillväxten var 37 procent för Boozt.com och 76 procent för Boozlet.com. 

”Efter en ansträngd inledning på det fjärde kvartalet avslutades året bättre än förväntat
med 51 procent tillväxt och 90 000 nya kunder i december. Den starka tillväxten drevs av en normalisering av vädret med högre efterfrågan på säsongsvaror, en stark period innan jul tack vare våra flexibla och snabba leveransalternativ samt bra försäljning efter jul med ett brett sortiment av relevanta kampanjvaror”, kommenterar vd Hermann Haraldsson i rapporten. 

Rörelseresultatet blev 69,1 miljoner kronor (51,1). Rörelsemarginalen var 7,7 procent (7,9). 

Förlusten för de fysiska butikerna på -7,5 miljoner kronor (-0,9), som drevs av den nya Beauty by Booztbutiken i Köpenhamn hade kraftigt negativ inverkan på rörelseresultatet.

Rörelseresultatet exklusive extraordinära poster utföll på 57,4 miljoner kronor (52,3), med en rörelsemarginal poster på 6,4 procent (8,1). 

Resultatet efter skatt blev 52,3 miljoner kronor (86,0). 

Boozt föreslår ingen utdelning (0).

”Detaljhandeln genomgår stora strukturella förändringar. Sådana ombytliga förhållanden kräver en stark affärsmodell som kan tåla detta och växa sig starkare. Vi anser att vi är i den positionen och går in i 2019 i bättre form än någonsin. Vårt outtröttliga fokus på att förbättra kundupplevelsen är vad som leder till den höga kundnöjdheten och får kunderna att komma tillbaka”, uppger vd:n vidare.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets