Carlsberg tappade försäljning i andra kvartalet

Carlsberg tappade försäljning i andra kvartalet - carlsberg-700_binary_6980013.png

Danska öljätten Carlsberg har under andra kvartalet upplevt ett volymtapp på 7,8 procent och lägre organiska intäkter på 14,6 procent, enligt preliminära siffror. Det framgår av ett pressmeddelande.

För det första halvåret har volymerna ökat med 7,7 procent och den organiska intäkten med 11,6 procent. Den organiska tillväxten i rörelseresultatet för perioden väntas bli 8,9 procent lägre.

I en beskrivning av marknaderna uppges det att Västeuropa hade en väldigt tuff start under andra kvartalet men att prestationen förbättrats mot slutet, att Kina återhämtat sig starkt och vinsterna förbättrats avsevärt, medan Östeuropa har hittills varit mindre omfattat av pandemin på begränsad handelsexponering. Marknadsandelen i Ryssland har förstärkts ytterligare under kvartalet, uppger bolaget.

Carlsberg släpper den fulla rapporten den 13 augusti.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.