Catena Media i linje med omvända vinstvarningen

Affiliatebolaget Catena Media redovisar en rapport för första kvartalet där utfallet är i linje med den omvända vinstvarningen från i början av maj. Intäkterna är ett positivt undantag då siffran kom in något bättre än det intervall som angavs.
Catena Medias Michael Daly
VD Michael Daly. Foto: Catena Media
Intäkterna steg 52,4% till 40,7 miljoner euro (26,7). Detta kan jämföras med intervallet på 39,1-40,4 miljoner euro som angavs i samband med vinstvarningen.

Den region som utmärkte sig mest under perioden var Nordamerika med intäkterna upp mer än 200% jämfört med fjolåret. Samtidigt fortsätter Catena Media att möta motvindar i Tyskland på grund av regulatoriska frågor. Asien-Stillahavsområdet exklusive Japan fortsatte att överträffa bolagets förväntningar, enligt VD Michael Daly.

Ebitda-resultat blev 23,3 miljoner euro (12,5), med en ebitda-marginal på 57,2% (46,8).

Justerat ebitda-resultat uppgick till 25,1 miljoner euro (12,9), med en justerad ebitda-marginal på 61,7% (48,3).

Rörelseresultatet blev 21,0 miljoner euro (9,1), med en rörelsemarginal på 51,6% (34,1).

Resultatet före skatt var 19,4 miljoner euro (9,5).

Resultatet efter skatt blev 18,0 miljoner euro (9,3), och per aktie 0,17 euro (0,15).

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 20,8 miljoner euro (11,2).

Catena Media har fått en bra start på andra kvartalet. De organiska intäkterna är upp 15% för april, och upp 24% om Tyskland exkluderas.

Catena Media, MEUR Q1-2021 Q1-2020 Förändring
Nettoomsättning 40,7 26,7 52,4%
EBITDA 23,3 12,5 86,4%
EBITDA-marginal 57,2% 46,8%
EBITDA, justerat 25,1 12,9 94,6%
EBITDA-marginal, justerad 61,7% 48,3%
Rörelseresultat 21,0 9,1 130,8%
Rörelsemarginal 51,6% 34,1%
Resultat före skatt 19,4 9,5 104,2%
Nettoresultat 18,0 9,3 93,5%
Resultat per aktie, EUR 0,17 0,15 13,3%
Kassaflöde från löpande verksamhet 20,8 11,2 85,7%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.