Coronaviruset kan leda till ökade budpremier

Budpremierna, som under coronaoron har hamnat i linje med det historiska snittet, kan framöver behöva höjas om företag vill få till lyckade utköp. Det bedömer revisions- och konsultjätten KPMG.

KPMG, som studerar årligen utköpen i Norden, konstaterar att det gjordes 24 affärer under fjolåret på de nordiska börserna. Snittpremien var 26,7 procent.

Men i och med de stora nedgångarna under 2020 kan budpremierna behöva bli högre även om antalet utköp tros minska.

”Om värderingarna sjunker väsentligt och man får kontroll på effekterna av coronaviruset så kommer utköpen troligen öka. Private equity-bolagen har mycket kapital att investera, vilket kan få budpremierna att skjuta i höjden”, säger Martin Ericsson, Corporate Finance Partner på KPMG.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.