Danske Bank tog för mycket betalt från kunder i flera år på grund av IT-strul

Danske Bank har krävt in för mycket pengar från upp emot 15 000 kunder på grund av felaktigheter i IT-systemet utformat för att beräkna skulderna. Det rapporterar danska Tv2 med hänvisning till Rob de Ridder, chef med ansvar för kundservicen på banken.
Danske Bank
Foto: Nora Lorek/TT
Totalt ska banken ha tagit in 50 miljoner danska kronor för mycket. Felet ska ha drabbat de kunder som varit finansiellt mest utsatta.

Banken jobbar nu på att korrigera misstaget som inräknat för kompensation och lagda resurser för att åtgärda problemet kan uppgå till 400 miljoner danska kronor. Det motsvarar beloppet som banken åsidosatte 2019 för ett icke offentliggjort dataproblem, skriver tv-kanalen.

Enligt Tv2 har de flesta av misstagen uppkommit efter 2004 men det finns även kunder drabbade så långt tillbaka som 1979.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.