De sekundsnabba beslutens magi

Blink: The power of thinking without thinkingMalcolm GladwellLittle, Brown and company 2005, 277 sid.

Varför kan somliga människor fatta briljanta beslut på bråkdelen av en sekund? Varför hamnar vissa rätt med beslut som fattats med maggropskänslan men inte andra? Och varför är de bästa besluten oftast sådana som man i efterhand inte kan förklara exakt varför man tog? Det är relevanta frågor, inte minst i näringslivet. Ledare som kan fatta snabba beslut och använda magkänslan blir ofta de mest beundrade. De som tar längre tid på sig blir inte lika hyllade. Fråga regeringen.

Frågan om de sekundsnabba beslutens magi är också vad affärs- och vetenskapsjournalisten Malcolm Gladwell, med ett förflutet på bl a Washington Post och numera även kolumnist i New Yorker, skriver om i sin nya bok Blink. Gladwell hävdar att det inte är att magi, att människan redan de första sekunderna i ett möte med en ny människa eller en ny situation, kan skilja viktig information från irrelevant information, eller i alla fall träna upp sig till att klara av det.

Blink har förutsättningar att bli en internationell bästsäljare, precis som föregångaren, The Tipping Point (Finns i svensk översättning; Den tändande gnistan, Prisma, 2003). The Tipping Point handlade om hur trender uppstår, och blev en försäljningssuccé när den kom ut 2000. Framför allt lockade den alla som vill förutse eller till och med framkalla konsumentbeteenden, så i marknadsförings- och pr-kretsar är boken vältummad.

Idéer följer samma mönster som virus, menade Gladwell. Det börjar med några få individer med stora kontaktytor, sjukdomen kulminerar när den når de breda massorna (det ögonblick som inom epidemiologin brukar kallas the tipping point), och dör sedan ut vartefter den breda massan blir immun.

Det som gjorde The Tipping Point underhållande var egentligen inte kopplingen mellan trender och sjukdomsspridning – den parallellen har andra dragit förut – utan sättet Gladwell presenterade sina exempel. Boken var full av berättarglädje, exempel och anekdoter och fungerade därmed mycket som inspiration.

Samma sak gäller Blink. De flesta som funderat på frågan har nog gissat att förklaringen till intuition ligger någonstans i ens undermedvetnas förmåga att snabbt hitta mönster och dra slutsatser ur detta. Styrkan i boken är, även den här gången, alla Gladwells exempel: Till exempel psykologen John Gottman, som genom åren utvecklat en teknik där han efter att ha lyssnat på en timmes konversation mellan man och hustru med 95 procents säkerhet kan avgöra om paret fortfarande kommer att vara gifta femton år senare (får han bara lyssna en kvart sjunker träffsäkerheten till 90 procent).

Ett annat exempel som fångar läsaren är redogörelsen för hur den oskyldige invandraren Amadou Diallo en dag i New York 1999 dog med 19 kulor i bröstet, efter att fyra poliser under bråkdelen av en sekund fattat varsina ödesdigra felbeslut.

Om inte annat är boken full med väldigt användbara uttryck för de mekanismer som drabbar människor dessa sekundsnabba ögonblick som Gladwell koncentrerar sig på. För visst har du också någon gång drabbats av temporär autism?

Kerstin Danasten
kerstin.danasten@affarsvarlden.se

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.