Deras teknik tar bilarna till molnet

Swedspot vill förenkla livet för bilägare med hjälp av en iot-lösning för att koppla upp fordon. Nu har bolaget fått sin första stora kund: Telenor.

Swedspot startade 2013, i kölvattnet efter Saabs konkurs. När biltillverkaren gick omkull jobbade Niclas Lindmark med projektet IQon. Uppgiften var att anpassa Android till förarmiljön i Saabs bilar. En möjlighet skulle givetvis vara att använda Android som det är. Men med en djupare integration med elektroniken i en bil går det bland annat att förbättra säkerheten.

Genom att samla in data om acceleration, växlingar, inbromsningar och annat går det att veta hur kognitivt belastad föraren är och anpassa informationsnivån efter det. Den syntetiska röst som läser upp inkommande sms kan till exempel få vänta några sekunder, tills omkörningen är avklarad.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets
Annons från Invesco