Det goda samarbetet
Det håller på att lossna för det som blir nästa steg inom elektroniska banktjänster – fakturor och räkningar via internet.
Idag går det utmärkt att betala sina räkningar via internet, men det krävs först mödosam inmatning av information från den räkning som kommit med den vanliga posten.
Därifrån är det ju inte särskilt långsökt att tänka sig en räkning som kommer in till ens bank elektroniskt och som man sedan kan granska i sin dator. Efter ett godkännande, ett klick med musen, betalas den sedan via banken.
Ingen fart
Den här tjänsten har faktiskt funnits i väl över ett år men har haft svårt att få fart under vingarna. Både antalet företag som skickar elektroniska fakturor och antalet kunder som utnyttjat tjänsten har varit försvinnande litet, speciellt jämfört med hur många bankkunder som använder internet för att betala sina räkningar.
Ett problem har varit att det finns två konkurrerande system. E-girot backas av SEB, Handelsbanken, Skandiabanken och Den Danske Bank medan Nordea och Föreningssparbanken står bakom e-faktura.
Nu har de två grupperna emellertid efter långa förhandlingar anslutit sig till traditionen i Banksverige, som innebar samarbete i infrastrukturfrågor. Grupperna har därmed kommit överens om ett samarbetsavtal. När de två systemen kopplas samman räcker det i fortsättningen för ett företag som vill skicka elektroniska fakturor att göra det via en bank. Det ska ändå gå att nå alla kunder i alla svenska internetbanker.
I drift i april
Avtalet är i hamn, även om det ännu saknar underskrift, och kopplingen mellan de två systemen kommer att vara i operativ drift i april nästa år. Att det tar så lång tid att gå från ord till handling beror på att arbetet är tekniskt komplicerat och att de företag som skickar elektroniska fakturor behöver bygga om sina system.
En annan orsak till att det går så trögt är att systemet har ett inbyggt moment 22. Företagen tvekar till att satsa på den investering som det ändå innebär att ansluta sig. I bakgrunden finns ju alltid en risk att inte tillräckligt många kunder är intresserade av att använda systemet. På samma sätt så blir tjänsten, som är gratis för internetbankskunderna, inte särskilt attraktiv för dessa när bara en handfull företag skickar fakturor elektroniskt.
Enligt Föreningssparbanken kan en tröskel kanske vara på väg att övervinnas. I e-fakturasystemet har Nordea och Föreningssparbanken nu kommit upp i runt hundra företag som skickar elektroniska fakturor och dessutom är flera olika branscher representerade. Viktigt är också att en del företag med mycket stora volymer fakturor, som Telia och Vattenfall, finns med.
Stora besparingar
I branschen hoppas man att så mycket som hälften av alla räkningar som betalas via internet också är elektroniska om tre år. Skulle det målet uppnås blir besparingarna enorma. Om blott tio kronor sparas på varje faktura så blir besparingen per år 25 miljarder kronor räknat på tio miljoner skickade fakturor per dag.
Dessutom finns det mycket att spara på att antalet fel i både fakturorna och i betalningarna elimineras. Idag har företag med stora fakturavolymer ofta fler än tio personer som bara handlägger oklara inbetalningar och fakturor som hamnat hos fel adressat.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.