E-handeln fortsatte stiga i andra kvartalet

E-handeln växte med 16% i andra kvartalet jämfört med samma period i fjol, med högst tillväxttakt inom dagligvaruhandeln. Det visar E-barometern från Postnord.
e-handel, e-handeln
Foto: Claudio Bresciani/TT
“Det spekulerades en hel del i om e-handeln skulle backa under 2021, med tanke på de höga tillväxttalen under 2020, då e-handeln växte med 49%. Men det är inte alls det vi ser. Istället växer nu e-handeln i samma takt som den gjorde före pandemin, men från en väldigt mycket högre nivå. Folk har helt enkelt inte gått tillbaka till den fysiska handeln även om det optimistiska corona-läget tillåter det”, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord.

Högst tillväxt sågs inom dagligvaruhandeln där e-handeln ökade med 27%, medan leksakshandel på nätet ökade med 22%.

Vidare erbjuder 22% av de tillfrågade e-handlarna fria returer i år, mot 16% under samma period förra året.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.