E-handeln i Sverige starkare än väntat

Tillväxten i e-handeln fortsätter trots att e-handeln gick starkare än någonsin under pandemin. Det framkommer i Svensk Handels E-handelsindikator.
e-handel, e-handeln
Foto: Claudio Bresciani/TT

E-handeln i Sverige växte med 8% under andra kvartalet  jämfört med samma period förra året. Det visar Svensk Handels E-handelsindikator. Väntat var betydligt lägre tillväxttal.

“E-handeln fortsätter att växa på ett imponerande sätt trots rekordhöga jämförelsetal från förra året och trots att många nu hittar tillbaka till de fysiska butikerna. Vi har sett hur pandemin ökat takten i handelns digitala omställning och siffrorna är en indikation på att utvecklingen håller i sig”, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Försäljningen av kläder och skor på nätet har, till och med augusti i år, växt med 32% jämfört med samma period förra året. Möbler och heminredning har ökat med 25% och hemelektronik med 23%. Samtidigt steg livsmedel, exklusive alkohol och tobak, med 19%.

“Kläder och skor samt hemelektronik är de delbranscher som omsätter mest på nätet och hittills i år har de fortsatt att driva mycket av tillväxten”, säger Johan Davidson.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.