Ericsson behöver ett ansikte utåt
Roland Klein har haft problem. Ericssons presschef Pia Gideon har arbetat för att strategichefen Torbjörn Nilsson ska vara Ericssons övergripande talesman. Informationsdirektören Roland Klein, medlem i koncernledningen på armlängds avstånd från Kurt Hellström, har nämligen inte riktigt kunnat förstå Ericsson-kulturen.
Torbjörn Nilsson däremot personifierar Ericssonkulturen, säger de som jobbat nära honom. Nilsson är tekniker, långvägare och mycket god vän med Kurt Hellström. Han är var marknadsstrateg åt Kurt Hellström under bonanza-åren på 1990-talet.
Man kan raljera och påstå att Torbjörn Nilsson är något av bastumästare i grabbgänget runt Hellström. Den som håller ihop dem och är spindeln i nätet i den så kallade Ericsson-kulturen. Nilsson anses också vara ett strategiskt geni.
Men Torbjörn Nilsson är ingen stor kommunikatör. Torbjörn Nilsson pratar riktigt bred svengelska, vilket inte gör sig på CNN, CNBC eller på Comdex-mässan i Las Vegas. Min erfarenhet är också att Nilsson inte gillar när någon säger emot. Då blir han trulig och kort i tonen. Irritationen syns i hans ögon om man ställer en korkad fråga eller pratar om sånt som inte står på hans agenda. Det beteendet fungerar inte i TV.
Men det verkar vara Torbjörn Nilsson som ska vara företagets strategiska talesman. I alla fall när det gäller frågan om att använda pr och information för att stimulera efterfrågan på mobilt internet. En fråga som, enligt Nilsson själv, är strategiskt avgörande för Ericssons framtid.
Torbjörn Nilsson sa till DI igår att han tycker operatörerna ska segmentera marknaden i portaler för unga och för affärsmän för att få fart på efterfrågan. Det är nog bra. Men Ericsson måste vara med och dra själv också.
Till skillnad från många andra organisationer har Ericsson både stora resurser och njuter av ett sådant allmänintresse att i stort sett alla medier i världen står öppna för företagets topprepresentanter. Det är en möjlighet som är outnyttjad.
Kurt Hellström har ibland vänt medierna ryggen, ja till och med bråkat med dem. Ledning och informatörer ska inte slicka journalister därbak. Men de måste kunna föra dialog på olika nivåer även i svåra lägen. Det kunde informationsdirektören Roland Klein.
Nu när Roland Klein slutar borde Ericsson skaffa en ny strategisk talesman. Må vara en person som förstår Ericsson-kulturen och som talar svenska. Men likväl en internationell person med glimten i ögat som kan prata inspirerande om ny teknik.
Ericsson behöver en ”great communicator” som klarar att vara trevlig i TV4:s Nyhetsmorgon. En sådan Ericsson-person är välkommen till tv-soffor, ekonomimedier och branschtidningar i hela världen. En 20 år yngre Jan Carlzon-typ som har superstrategen Torbjörn Nilsson, Kurt Hellström och övrig ledning bakom sig. Inte emot sig.
Om Torbjörn Nilsson verkligen anser att företagets stora uppgift nu är att stimulera efterfrågan på GPRS- och 3G-tjänster, så borde han ta det detta strategiska beslut.
Det är Ericssons bästa hjälp till sina kunder operatörerna, så att de kan sälja mobilt internet. Teknik som Ericsson plöjt ned ett oräkneligt antal miljarder kronor i för att ta fram och nu måste sälja.
Mats Paulsen
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.