Essitys nya VD efter rapporten: Utesluter inte formellt sparprogram

Hygien- och hälsovårdsjätten Essity redovisade ett något svagare kvartal än väntat, aktien föll omkring 5 % efter torsdagens rapport. Samtidigt är det första kvartalet med nya VD:n Ulrika Kolsrud vid rodret, som nu flaggar för kostnadsåtgärder: "Jag utesluter inget", säger Kolsrud till Afv.
Ulrika Kolsrud Essity
Ulrika Kolsrud, VD för Essity.

Hygien- och hälsovårdsjätten Essity levererade under torsdagsmorgonen sin rapport för det andra kvartalet 2025. Bolaget redovisade en nettoomsättning på 34,185 Mdr kr för det andra kvartalet 2025, ned från 36,617 Mdr kr samma period i fjol. EBITA-resultatet uppgick till 4,693 Mdr kr, en minskning från 5,237 Mdr kr året innan. Den organiska försäljningstillväxten landade på 1,9%, att jämföra med –0,9 % under andra kvartalet 2024.

“Jag är nöjd med att vi har en positiv organisk försäljningstillväxt och också det faktum att vi levererar en starkare vinstmarginal än vad vi hade i föregående kvartal”, säger VD Ulrika Kolsrud, till Afv.

Behöver sänka kostnaderna

Siffrorna var lite sämre än analytikernas förväntningar och bolaget har straffats på börsen med en nedgång på omkring 5% under torsdagen.

“På grund av svag konjunktur och låg volymtillväxt är vårt kostnadsläge för högt – därför behöver vi sänka kostnaderna i hela verksamheten”, Säger Kolsrud

Innebär de planerade kostnadsåtgärderna att ni ser över personalneddragningar?

“Vi har inget formellt sparprogram, men jag utesluter inget. Ett starkt kostnadsläge krävs för att skydda marginaler och investera i tillväxt.”

Ny VD

Kvartalet var det första med Ulrika Kolsrud som VD, då hon tagit över rodret från Magnus Groth som lämnade bolaget efter 14 år. Kolsrud rekryterades internt och kommer senast från rollen som affärsområdeschef för Essity Health & Medical.

“Överlämningen har varit smidig och jag var i princip operativ från dag ett. Samtidigt tar jag mig tid att forma min egen bild av vad som behöver utvecklas för att nå bolagets fulla potential”, säger VD:n.

“Bra, bättre, bäst”

Kolsrud ser det som ett styrkebesked att Essity lyckas växa trots ett tufft konjunkturläge. Hon betonar att bolaget ska vara konkurrenskraftigt i alla segment, från lågpris till premium.

“Vi har produkter och lösningar för olika inkomstnivåer, och längs spektrat bra, bättre, bäst jobbar vi med att stärka våra erbjudanden i alla segment”, avslutar VD:n.

Essitys rapport i siffror

Essity, Mkr Q2-2025 Konsensus Förändring mot konsensus Q2-2024 Förändring
Nettoomsättning 34 185 34 789 -1,7% 36 617 -6,6%
Organisk försäljningstillväxt, procent 1,9 -0,9
Ebita 4 628 5 237 -11,6%
Ebita-marginal 13,5% 14,3%
Justerat ebita 4 693 4 926 -4,7% 5 398 -13,1%
Justerad ebita-marginal 13,7% 14,2% 14,7%
Nettoresultat 3 053 3 334 -8,4%
Resultat per aktie, kronor 4,39 4,72 -7,0%
Justerat resultat per aktie, kronor 4,71 5,13 -8,2%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.