Facebooks största annonsör kapar sina utgifter rejält

Nyheten rapporterades av Wall Street Journal som hänvisade till källor. Bland annat har Disney helt slutat marknadsföra sin streamingtjänst Disney+. Nöjesjätten spenderade 210 miljoner dollar på att göra reklam åt tjänsten under första halvåret, enligt Pathmatics.
Disney ska också ha slutat annonsera streamingtjänsten Hulu på Instagram, ägt av Facebook. Detta har inneburit 16 miljoner dollar i uteblivna intäkter mellan 15 april till 30 juni, enligt Pathmatics.
Disneys åtgärder sker mot bakgrund av att många företag valt att bojkotta Facebook för otillräckligt arbete kring näthat och rasism på sin plattform. Bolagen är också upprörda över att deras produkter ibland dyker upp bredvid olämpligt innehåll.
Bland bolagen som tidigare valt att stoppa annonsering på Facebook återfinns Coca-Cola, Starbucks och Ford.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.