För stort för Europa
Vi har hört det förut: Den här gången är skogsindustrin rustad för en lågkonjunktur, den här gången kommer det alls inte att sluta med prisfall och förluster och den här gången har skogsindustrin lärt sig läxan.
Har haft fel förut
Skogsdirektörerna har haft fel förut. Så en betydande skepsis är befogad. Fakta i målet är dock att i stort sett alla europeiska skogsbolag har presenterat oväntat starka rapporter för det första kvartalet – något som skulle tala för att industrin blivit bättre på att hålla igen produktionen och därigenom hålla uppe priserna. Det har också skett en kraftig konsolidering i branschen sedan konjunktursvackorna i början och mitten av 1990-talet. Idag har de fem största tillverkarna mer än 80 procent av marknaden på magasinspapper och bestruket finpapper i Europa.
Men fakta är också att skogsindustrin kanske bara sett inledningen på en nedgång i Europa. I USA, där svackan ju är betydligt djupare, har skogsindustrins vinster fallit kraftigt. Världens största skogsföretag, amerikanska International Paper, tjänade bara 24 miljoner dollar under första kvartalet mot 249 miljoner dollar under motsvarande period i fjol. Det är säkert en tankeställare även för européerna, även om en del av den amerikanska industrins problem hänger samman med den starka dollarn.
Just UPM-Kymmene – världens fjärde största skogsbolag och störst i världen på magasinspapper – är annars ett av de tydligaste exemplen på hur bra det fortfarande går i Europa. Vinsten ökade med tolv procent jämfört med första kvartalet i fjol och bolaget räknar med fortsatt acceptabel tillväxt och stabila priser för magasins- och tidningspapper.
Strukturen är huvudvärken
Det är visserligen för tidigt att ropa hej när det gäller ekonomin i Europa, men kanske är det inte konjunkturen utan strukturen som är UPM-Kymmenes svåraste huvudvärk just nu. Den finska skogsjätten håller nämligen på att bli för stor för Europa.
UPM-Kymmene har idag drygt en fjärdedel av all produktionskapacitet på bestruket magasinspapper i Europa. Ledningen erkänner nu också för första gången att det börjar bli svårt att växa mer.
»Vi kan aldrig bli ett International Paper i Europa. Det är komplicerat att köpa företag. Den långa beslutsprocessen inom EU-kommissionen är också ett problem«, säger Martin Granholm vice VD på finska UPM-Kymmene.
Ökade krav
Det här ställer ökade krav på att UPM-Kymmene verkligen blir det globala företag man säger sig vara. Fortfarande svarar Europa för 80 procent av omsättningen. UPM-Kymmenes stora grepp för en tid sedan, köpet av amerikanska Champion, gick i stöpet. Nu har UPM-Kymmene ändå en relativt stark position på magasinspapper i Nordamerika efter köpet av amerikanska Blandin och kanadensiska Repap.
Och det kan bli mer: » Vi har fortfarande ambitioner på finpapper på den amerikanska marknaden«, säger Granholm.
Men kanske mest spännande är det som sker i Asien, som väntas stå för över 40 procent av tillväxten på papper de närmaste tio åren. UPM-Kymmene köpte i höstas finpappersbruket i Changsu i Kina av Singaporebaserade April och bolaget har tillsammans med Norske Skog den starkaste positionen i Asien bland de europeiska skogsbolagen.
Asiatisk kris
Enligt Martin Granholm ska den fortsatta expansionen ske kring bruket Changsu. Men det kommer säkert att öppnas andra möjligheter för UPM-Kymmene. En stor del av den asiatiska skogsindustrin är i djup kris – det gäller inte minst Asia Pulp & Paper – och kommer att tvingas sälja verksamhet för att överleva.
Nu innebär Kina självfallet också stor risk. Det finns idag överkapacitet på finpapper i Kina och marknaden är annorlunda. Huvuddelen av kinesiskt finpapper har helt andra kvaliteter än i Europa – papperet tillverkas nämligen av cellulosa från halm.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.