Fortsatt rejält uppåt för e-handeln i Sverige

Den svenska e-handeln fortsätter att öka kraftigt och enligt postjätten Postnords E-barometer för det första kvartalet ökade omsättningen med 53 procent%
e-handel, e-handeln
Foto: Claudio Bresciani/TT
Det är en liten försvagning mot det fjärde kvartalet då tillväxttakten var 56%.

“Det är en oerhörd tillväxt, men det ligger ungefär i linje med de förväntningar som vi lade fram i årsrapporten i februari. Anledningen till att vi fortfarande ser så höga tillväxttal är att jämförelsetalen från 2020 till största delen var opåverkade av pandemin. Först i mars förra året såg vi de stora effekterna på handeln”, säger Carl-Fredrik Teder, analytiker på Postnord.

Dagligvaror fortsätter att öka allra mest som ökade med 128%. Möbler och heminredning ökade med 81% och hemelektronik med 65%.

Importen ökar också. Flest svenskar har handlat från Tyskland följt av Kina, som nu susat om Storbritannien. På fjärde plats kommer USA.

“Det finns ett antal väldigt populära tyska aktörer inom mode, som många svenska konsumenter handlar från. Dessutom köper många fordonsentusiaster saker från tyska bilsajter. Och även om Amazon nu etablerat sig i Sverige så ser vi fortfarande att svenskarna delvis handlar från den tyska sajten, vilket troligen kommer minska i takt med att den svenska verksamheten växer”, säger Carl-Fredrik Teder.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.