G5 Entertainment ökar vinsten mer än väntat

Mobilspelsföretaget G5 Entertainment redovisar en omsättning och en vinst som var högre än väntat under andra kvartalet.
G5 Entertainment
G5 Entertainment utvecklar spel till mobiltelefonen som riktar sig särskilt mot kvinnor över 35. Foto: G5

”När jag stannar upp och ser tillbaka på de framgångar som G5 nådde under andra kvartalet är jag stolt över att se hur vår nya generation av spel bidrog till snabbt växande intäkter och högre marginaler. Restriktionerna som följde på coronaviruset bidrog under kvartalet, men skyndade bara på det oundvikliga”, konstaterar vd Vlad Suglobov.

Omsättningen steg 26,6 procent till 376,3 miljoner kronor (297,3). Utfallet kan jämföras med Factset analytikerkonsensus som låg på 338.

Intäkterna från egna spel ökade med över 90 procent under kvartalet och med 43 procent jämfört med årets första kvartal. Även i juli har intäkterna från egna spel fortsatt att öka.

Rörelseresultatet blev 44,8 miljoner kronor (18,5). Rörelsemarginalen var 11,9 procent (6,2). Rörelseresultatet påverkades negativt med -9,3 miljoner (0,6) primärt på grund av omvärdering av operativa tillgångar och skulder i samband med försvagningen av dollarn. Justerat för det uppgick resultatet till 54,1 miljoner kronor (18,0).

Resultatet före skatt var 44,6 miljoner kronor (18,7).

Resultatet efter skatt blev 39,3 miljoner kronor (16,9), analytikerkonsensus 30.

Resultat per aktie hamnade på 4,43 kronor (1,87).

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 35,7 miljoner kronor (41,6).

Kostnaderna för användarförvärv låg under perioden på 82,3 miljoner kronor (75,4), vilket motsvarar 22 procent av omsättningen (25).

Antalet månatligt aktiva kunder inom gratisspel, free-to-play, steg med 13 procent till 7,1 miljoner. Antalet genomsnittliga månatligt unika betalande kunder steg med 3 procent. Den genomsnittliga månadsintäkten per användare ökade 23 procent till 57,4 dollar.

Antalet dagligt aktiva spelare ökade med 7 procent till 1,8 miljoner.

”G5 har släppt fyra spel hittills i år och räknar med minst två till under de kommande månaderna. Vi förväntar oss att våra egna spel, särskilt den nya generationen av egna spel, det vill säga de som släpptes under 2019 och 2020, kommer att fortsätta växa både i absoluta tal och i procent sett av bolagets totala intäkter”, skriver G5-chefen om andra halvåret 2020.

G5 Entertainment, Mkr Q2-2020 Konsensus Förändring mot konsensus Q2-2019 Förändring
Nettoomsättning 376,3 338 11,3% 297,3 26,6%
Rörelseresultat 44,8 18,5 142,2%
Rörelsemarginal 11,9% 6,2%
Resultat före skatt 44,6 18,7 138,5%
Nettoresultat 39,3 30 31,0% 16,9 132,5%
Resultat per aktie, kronor 4,43 1,87 136,9%
Kassaflöde från löpande verksamhet 35,7 41,6 -14,2%

Konsensusdata från Factset

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Invesco
Annons från Trapets