Gravity ökade vinsten i första kvartalet

Det sydkoreanska spelutvecklingsbolaget Gravity som är populärt bland svenska småsparare ökade intäkterna och vinsten i det första kvartalet mot samma period i fjol, även om omsättningen minskade sekventiellt.
Gravity ökade vinsten i första kvartalet - index-penna-aktier-affarsvarlden-700_binary_6878447.png
De totala intäkterna landade på 105,1 miljarder won, motsvarande cirka 780 miljoner kronor. På kvartalsbasis rör det sig om en minskning om 6,6%.

Rörelseresultatet utföll på 28 miljarder won, alltså runt 210 miljoner kronor. Den sekventiella ökningen var 2,2%, samtidigt som ökningen på årsbasis är knappt 170%.

Intäkterna inom onlinespel ökade sekventiellt, medan de minskade inom mobilspel som står för majoriteten av omsättningen. Intäktsbidragen från mobilspelen Ragnarok X: Next Generation i Taiwan, Hongkong och Macao samt Ragnarok Origin i Sydkorea föll sekventiellt.

Beträffande pipelinen förbereds Ragnarok Origin för lansering på den stora marknaden Japan nu i det andra kvartalet. Det stängda betatestet som nyligen slutfördes uppges ha bemötts positivt av spelarna. Ragnarok X: Next Generation ska lanseras i Sydostasien nästa månad. Därtill förbereds flera andra lanseringar.

Tillgängliga medel löd 195 miljarder won vid utgången av perioden, mot 182 miljarder vid årsskiftet.

Aktien har handlats svagt inför rapporten och är ned 39% sedan årsskiftet.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.