”Har man roligt blir det bra!”

Han grundade Acne. Nu har Jesper Kouthoofd skapat en ficksynth som har blivit en försäljningssuccé.

Att musiken till filmer som Interstellar och Spider-Man har komponerats på hans synt eller att den används av artister som Depeche Mode och Beck är onekligen ett kvitto på framgång.

Men Jesper Kouthoofd var – trots framgången – inte riktigt nöjd med synthen OP-1, som har utvecklats i samarbete mellan Jesper Kouthoofds företag Teenage Engineering och klädmärket Cheap Monday. Den var för dyr.

– Jag har länge funderat på hur vi ska kunna bredda målgruppen så att fler människor kan skapa och uppleva musik, säger han.

I januari i år släpptes så uppföljarna – tre synthar i fickformat – som sålde slut på några timmar när de lanserades.

Syntharna – som heter Pocket Operators och kostar under 500 kronor – ser ut som miniräknare utan skal. I den lilla synthen har man bland annat stuvat in trummaskin, rullbandspelare, radio, mixer och sampler.

– Vi inspireras mycket av Nintendo. Historiskt har de tagit ganska gamla komponenter och gjort kreativa lösningar av dem. De gjorde Game Boy med svartvit skärm fast det fanns färg. Vi är små och kan inte som Samsung och Apple styra vilka komponenter vi vill ha. Det finns vissa chip tillgängliga och då får vi använda dem på ett kreativt sätt.

Jesper Kouthoofds karriär kan framstå som brokig: han gick på reklamskolan Berghs, jobbade på byråerna Garbergs och Paradiset, men ville inte begränsa sig till en bransch. När han startade kreativa kollektivet Acne var det hans idé att börja tillverka jeans i marknadsföringssyfte. I dag har Acne klädbutiker i Tokyo, New York och på många andra platser runt jorden, men Jesper Kouthoofd har gått vidare.


Är kreativitet medfödd?

– Jag såg en skitbra dokumentär på Netflix om mästerkockar runtom i världen och om varför de blev kockar. En av dem berättade att han hade vuxit upp under mormors köksbord där det trillade ner tortellinis på golvet. Min pappa var arkitekt och jag sov ofta under hans ritbord. Den miljön var ganska lik det jag gör, det artistiska med inslag av färg och form. Jag har inte varit rädd för att byta plattform, men processen är densamma.

När hans kreativitet sinar och idéerna blir sämre lämnar han datorn.

– Vi sitter i ett garage och har ett utrymme dit vi kan gå och tvätta bilen, bygga i trä eller fotografera. Det brukar hjälpa att göra något med händerna, säger han.

Även om alla jobb inte har samma krav på kreativitet önskar nog de flesta att vi vore mer kreativa.

Jesper Kouthoofds råd är att skapa för sin egen glädje.

– Jag bryr mig inte så mycket om vad andra tycker. Gör man något som är roligt så brukar det bli bra. Passionen byggs in i produkten. Jag tror att folk märker det. Det kan handla om en kille som bygger sin Ep­atraktor eller ett barn som ritar en teckning. Även om kvaliteten eller utförandet inte är perfekt kan man känna skaparens vilja och ambition. Det tycker jag är fantastiskt.

Efter framgången med syntharna siktar Teenage Engineering på en ny produkt som Jesper Kouthoofd hoppas kunna lansera i början av nästa år.

– Jag kan inte säga exakt vad det är, men vi har målsättningen att göra det roligare och mer kreativt att lyssna på, skapa och kanske till och med distribuera musik. Allt i ett.

Av: Markus Wilhelmson

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF