Historiskt fall för svensk tjänstesektor

Inköpschefsindex för tjänstesektorn sjönk till 46,9 i mars från reviderade 56,4 föregående månad (56,7).

Enligt Infronts prognosenkät räknade analytiker med ett index på 35,3 i mars.

Det kombinerade inköpschefsindexet (tjänster och industrin) sjönk till 45,9 från reviderade 55,4 föregående månad (55,7).

Indexet är en sammanställning av bedömningen bland drygt 200 inköpschefer vad gäller den ekonomiska utvecklingen och presenteras av Swedbank och Silf, organisationen för inköp och logistik.

Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank, konstaterar att nedgången i mars var den största som uppmätts i indexets 15-åriga historia, och att nivån är den lägsta sedan 2012.

“Nedgången i PMI-tjänster mildrades dock av stigande leveranstider, men är sannolikt mer av ett utbudsproblem än en ökad efterfrågan. Den underliggande utvecklingen i PMI-tjänster kan därför vara lägre”, säger han.

Delindex för leverantörernas leveranstider steg för andra månaden i rad och nådde rekordhöga 69,4 i mars och gav ett positivt bidrag till PMI-tjänster.

“Normalt innebär stigande leveranstider ett ökat efterfrågetryck men den här gången är det snarare ett bristande utbud som bidrar till längre leveranstider delvis på grund av coronaviruset och stängda gränser”, säger Jörgen Kennemar.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.