Humana rapporterar lägre vinst

Omsorgsbolaget Humana ökade omsättningen i det tredje kvartalet men vinsten föll i förhållande till fjolårsperioden.
Humana
Omsättningen steg 0,5% till 1 929 miljoner kronor (1 919).

Rörelseresultatet blev 172 miljoner kronor (176), med en rörelsemarginal på 8,9% (9,2).

Justerat rörelseresultat utföll på 172 miljoner kronor (172), med en justerad rörelsemarginal på 8,9% (9,0).

Resultatet före skatt var 137 miljoner kronor (158). Resultatet efter skatt blev 109 miljoner kronor (128) och per aktie 2,05 kronor (2,42).

Bolaget har under kvartalet fortsatt lagt stort fokus på att hantera covid-19-pandemin, enligt VD Rasmus Nerman.

”Mest påverkat av pandemin är affärsområdet Äldreomsorg och finansiellt var det ett svagare kvartal. Lägre beläggning, högre personalkostnader och uteblivna prisökningar är bakomliggande orsaker som dock kommer att korrigeras över tid”, säger han.

”För vårt största affärsområde Personlig assistans rymde kvartalet flera positiva nyheter. Den svenska regeringens besked om att den i budgeten med stöd av samarbetspartierna höjer schablonersättningen för personlig assistans med 3,5% nästa år var mycket välkommet efter sex år av marginalpress när schablonhöjningen understigit löneökningarna. Den finansiella påverkan av den föreslagna höjningen är positiv då intäkterna påverkas direkt”, säger Nerman.

Utvecklingen i det andra stora affärsområdet, Individ & Familj, var stabilt under kvartalet.

”Även verksamheten i Finland utvecklades positivt och arbetet med att förbättra lönsamheten fortsätter”, säger Nerman.

Humana, Mkr Q3-2020 Q3-2019 Förändring
Nettoomsättning 1 929 1 919 0,5%
Rörelseresultat 172 176 -2,3%
Rörelsemarginal 8,9% 9,2%
Rörelseresultat, justerat 172 172 0,0%
Rörelsemarginal, justerad 8,9% 9,0%
Resultat före skatt 137 158 -13,3%
Nettoresultat 109 128 -14,8%
Resultat per aktie, kronor 2,05 2,42 -15,3%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.