ICON: Kortsiktigt bra

Unga men redan omtalade internetbolaget Icon ska till SBI--listan. På kort sikt finns det inga stora hot mot en uppgång iaktien.

Startat så sent som i mars 1996 har Internetföretaget IconMedialab redan blivit ett relativt känt och omskrivet företag.En stor anledning är kaxiga uttalanden av de unga grundarna somskickligt utnyttjat media för att bli kända. En annan är attbolaget lockat flera kända namn. Förre TV4-chefen, BjörnNordenstrand, var en av de första som investerade i bolaget. Ochbolagets VD sedan nio månader heter Franco Fideli, tidigare chefför Tele2. Nu ska bolaget bli ännu mer känt genom att noteras påSBI-listan den 22 juni.

Icons affärsidé är att erbjuda tjänster inom det område sombolaget kallar digital kommunikation. Det betyder egentligenolika typer av tjänster på internet, där den snabbt växandeefterfrågan av lösningar för elektronisk handel av varor ochtjänster, ställer stora krav på konsultinsatser. Men ocksåtjänster kring interna nätverk baserade på internetteknik, såkallade intranet och extranet. Affärsvärlden har tidigarebeskrivit den bransch som Icon är verksamt i som en misch-maschmellan olika verksamheter som tangerar till traditionellamanagement-, IT, och PR-konsulter samt reklambyråer. Icon sersig just som ett mellanting mellan dessa områden, men är heltfokuserade på internet.

Internets snabba tillväxt, liksom att bolaget så snabbt harblivit känt, har underlättat för en kraftig expansion. På baradrygt två år har Icon nära 200 anställda, varav 75 personerutomlands. Icon har etablerat dotterbolag i USA, England,Belgien, Spanien, Danmark och Finland. Just för att fortsättaden internationella expansionen gör bolaget en nyemission på 70miljoner i samband med noteringen. För bara en månad sedangenomfördes dessutom en nyemission riktat till institutioner (såkallad private placement) på ytterligare 60 miljoner.

GLOBALA JÄTTARIcon ser ett scenario för internetbranschen liknande det i andratjänstebranscher (managementkonsulter, revisionsbyråer,reklambyråer med mera). Där har ett fåtal globala jättar blivithelt dominerande. Anledningen är att kunderna efterfrågar en ochsamma partner globalt. Fortfarande är den unga internetbranschenostrukturerad och trots sin ringa storlek och ålder är faktisktIcon en av Europas absolut ledande internetkonsulter. I USA ärbranschen mer utvecklad och flera amerikanska internetkonsulterhar börjat etablera sig i Europa genom förvärv. Det är för atthänga med i den utvecklingen som Icon har bråttom attytterligare förstärka närvaron i, framför allt, Europa. Såbråttom att bolaget inte ens tyckte sig hinna vänta på attsiffrorna från det brutna räkenskapsåret maj-april hunnit bliklara. Målet är att finnas i 16 länder på sex olika kontinenterår 2000.

Inget svenkt kunskapsföretag (möjligtvis med undantag av OM–gruppen) har lyckats etablera sig utanför Norden, skillnader ikultur, språk, näringslivsstruktur med mera har visat sig varastora hinder. Detta kommer att innebära att även Icon på långsikt kommer att få det tufft. Men är det någon gång som det skalyckas kan det mycket väl vara nu. Sverige har, tillsammans medFinland, kommit absolut längst i Europa när det gäller att skapaavancerade tjänster på internet. På flera områden till och medlängre än internets hemland, USA. En internetbyrå som Icon harpå hemmaplan skaffat sig en kompetens som är unik på allamarknader i Europa.

Den svenska verksamheten är lönsam idag. En omsättning på 50miljoner genererar en vinst på drygt sex miljoner, enligtledningen. Det är givetvis den internationella expansionen somkostar, det gör att bolaget kommer att gå med förlust denärmaste åren. Målet är att kunna visa svarta siffror år 2000.

AKTIEN ÄR EN LOTTSEDELInga gamla ägare (grundarna och institutioner) säljer aktier isamband med noteringen. Erbjudandet består uteslutande avnyemitterade aktier. Priset per aktie är satt till 105 kronorvilket ger ett initialt börsvärde på 448 miljoner. På lång siktär aktien en lottsedel. Det har historiskt visat sig svårt attvända förlustgenererande kunskapsföretag. Den internationellasatsningen är spännande men risken är hög. På kort sikt har dockaktien goda möjligheter att stiga ordentligt. Åtminstone om denrådande IT-haussen på börsen inte får ett tvärt slut.Amerikanska internetkonsulter, jämförbara med Icon, värderasbetydligt högre. Det är Matteus som ligger bakom introduktionen,en fondkommissionär med en stor andel privatkunder och med rykteom sig att kunna driva kurser på bolag som de tror på. Sannoliktkommer en köpanalys från Matteus strax efter introduktionen.Rekommendationen blir därför att teckna sig för aktier i Icon.Det kan göras till och med den 10 juni.

BILDTEXT:

Franco Fideli är sedan nio månader tillbaka VD för Icon Medialab- han kommer närmast från Tele2.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF