Innovatören

Batteriföretaget Northvolt har växlat upp från startup till tungt industribolag. Att bidra till bilbranschens gröna omställning ställer höga krav på innovation – inte minst för chefsjuristen Sofia Graflund Tronsson.

Goldman Sachs är på. Scania, Volkswagen, BMW, ABB, Vattenfall och AMF likaså.

Det är en namnkunnig skara investerare som har klivit in i det svenska batteriföretaget Northvolt. Tillsammans har de investerat flera miljarder kronor.

Dessutom har flera av världens största bilföretag lovat att köpa Northvolts bilbatterier till ett sammanlagt värde av 123 miljarder kronor, samt gått med på att bygga fabrik tillsammans med Northvolt i Skellefteå.

Både miljardfinansiering och kunder blev klara innan Northvolt hade börjat tillverka några batterier. Hur gick det till egentligen? Det korta svaret som chefsjuristen Sofia Graflund Tronsson kommer med är att Northvolts tajming var helt rätt.

– Köparna har behov av att säkra tillgång när man ser att det inte kommer att finnas tillräckligt mycket batterier i en tid då Europa ställer om till fossilfritt. Det faktum att Northvolt kommer att producera världens grönaste batteri tilltalar också kunder och investerare, säger hon.

Som chefsjurist på Northvolt har Sofia Graflund Tronsson ansvarat för att sy ihop den legala delen i den omtalade kapitalrundan, samt de legala delarna av batteriförsäljningen till den internationella bilindustrin, där litiumjonbatterier efterfrågas alltmer då den globala bilbranschen genomgår en elektrifiering.

– En av utmaningarna har varit att få alla olika intressenters intressen in i ett och samma projekt, där alla avtal hänger samman på ett eller annat vis. Projektet Northvolt är helt unikt på många sätt och vi har utmanat både kunder, leverantörer, aktieägare och långivare för att få det att hända. Otaliga gånger har vi fått höra att vi ber om det omöjliga, men vi har stretat på och inte gett upp, vilket har resulterat i att vi sitter på unika avtal. För att realisera visionen om att vara först i världen med att producera och leverera gröna batterier till bland annat fordonsindustrin har finansieringen varit en förutsättning.

För att få produktionen på plats var alltså bygget av Northvolts finansiella ryggrad central. I ett första skede handlade det om att säkra ett antal miljarder kronor genom tunga investerare. Den globala bankjätten Goldman Sachs och den tyska bilkoncernen Volkswagen klev så småningom in som både investerare och aktieägare.

– Det som är roligt med att komma in tidigt är att jag har varit med i flera olika delar av finansieringen. Vi håller på att göra en av de mest komplexa svenska projektfinansieringarna någonsin, som dels finansieras genom aktier, dels genom lån. Det har varit en utmaning att få alla olika intressenter i samma projekt, eftersom de har vitt skilda intressen: bankerna vill skydda sina lån, även de industriella och finansiella investerarna har delvis olika intressen.

Strax före midsommarafton i fjol stod det klart att Northvolt hade lyckats säkra finansiering för att bygga sin batterifabrik i Skellefteå. Bolaget meddelade att de nu hade fått in 9 miljarder kronor från bland annat BMW, AMF, Folksam och Ikeastiftelsen IMAS. Tillsammans med lån från Europeiska Investmentbanken, EIB, hade Northvolt nog med kapital för att bygga fabriken som väntas stå klar inom två år. En del av utmaningen har varit att förklara vad de gör, varför Northvolt-projektet skiljer sig från traditionell projektfinansiering. När man exempelvis ska uppföra en vindkraftverkspark finns ett antal boxar som ska tickas av i en traditionell projektfinansiering, vilket har saknats i fallet Northvolt.

– Det har gjort en del banker förvirrade emellanåt och vi får lägga mycket tid på att förklara hur vårt projekt fungerar och hur vi ändå kan ge dem den säkerhet de behöver. Här bryter vi verkligen ny mark. Northvolt är inget existerande djur, och faktum är att det handlar om en helt ny art och att sy ihop en projektfinansiering för ett alldeles eget djur. Det har ställt ganska stora krav på alla, på oss internt, på våra investerare och framtida kunder.

Enligt Sofia Graflund Tronsson ingick ett mått av pedagogik i projektet som har handlat om att utbilda bankerna i vad de håller på med på Northvolt samt vad visionen är. Men samtiden har förstås hjälpt till.

– Just nu driver Europa på elektrifieringen vilket har gett enorm vind i seglen. Det finns bara ett alternativ till grönt batteri just nu, och det är Northvolt, även om det är ett tidigt stadium och man inte förstår alla delar i det.

Ni har aldrig tänkt resa kapital genom en börsnotering?

– Det är inte aktuellt i nuläget. Vi har byggt vår fabrik i Västerås och vi måste först bevisa att vi kan leverera batterier.

Traditionell försäljning går vanligtvis ut på att en fabrik tillverkar en produkt och därefter köper hugade intressenter den tillverkade produkten. I Northvolts fall har man, som sagt, vänt på steken. Kunder först, produkt sedan. I ett skede då det ännu inte fanns någon fysisk produkt var en huvuduppgift för Sofia Graflund Tronsson att sluta avtal med några av världens största bilföretag som förband sig att köpa en viss mängd av de ännu icke-existerande litiumjonbatterierna under flera år framöver. Ibland läckte sådana avtal ut i pressen. Tidningen Dagens Nyheter avslöjade i somras att BMW gått in med totalt runt 650 miljoner kronor i Northvolt, varav runt 500 miljoner som delägare samt att BMW lovat att köpa batterier från Skellefteåfabriken år 2023.

Beställningarna från bilföretagen var tvungna att säkras för att lugna andra aktörer i projektet. Inte minst bankerna, som genom avtalen med bilföretagen blev varse om att det fanns en efterfrågan på Northvolts batterier.

– Att det fungerade handlar förstås inte enbart om Northvolt, utan snarare om att efterfrågan på batterierna är så pass stor på den globala bilmarknaden, säger Sofia Graflund Tronsson.

Hon anställdes för två år sedan och kom från investmentbolaget Swedfund där hon hade varit i cirka tre år. Dessförinnan var hon först biträdande jurist och senare advokat på advokatfirman Vinge som hon kom till direkt efter universitetet.

– Det är först nu jag fullt ut fattar vad jag gjorde som konsult. Då kände jag att jag var spindeln i nätet, mitt i centrum av en transaktion, men när man sitter på ett bolag känner man det ännu tydligare. Jag förstår alla olika delar bättre nu. Det jag har lärt mig på två år här har jag inte lärt mig på tio år på byrå. Men det har också varit otroligt slitigt, och väldigt roligt. Jag passar mycket bättre på bolag än på advokatbyrå. Jag tycker om högt tempo och att arbetsuppgifterna skiljer sig åt och trivs bra med den bredd jag har fått nu.

Ingen av hennes tidigare arbetsplatser påminner om den nuvarande. De tidigare arbetsplatserna var etablerade verksamheter, om än olika.

– Sedan jag kom hit har Northvolt genomgått en transformation: från startup till början av ett industriellt bolag, vilket skedde i stort sett under en natt när vi stängde vår equity-finansiering. Kraven på oss som bolag blev helt annorlunda och vi kunde inte längre luta oss mot att vi var en startup. Demonstrationsfabriken i Västerås är också klar och vi har börjat med produktion där nu, säger hon.

Den kommersiella produktionen kommer att ske i Skellefteå och startar nästa år. Skelettet av fabriken har rests men ingen produktion är i gång. Samtidigt har Northvolt, tillsammans med en av de största finansiärerna och aktieägarna, Volkswagen, bildat ett gemensamt samriskprojekt där de äger hälften var. Det handlar om ännu en ny batterifabrik som ska byggas i den tyska staden Salzgitter. Produktionen ska starta 2023/2024 och den årliga kapaciteten blir 16 GWh, ungefär hälften så stor kapacitet som fabriken i Skellefteå. Det gemensamma projektet är ytterligare ett exempel på hur innovativt en finansieringsrunda flätades samman med resten av projektet, där kund och investerare blev till kompanjon och samarbetspartner.

– Vårt joint venture med Volkswagen var en del av paketet när de investerade i Northvolt. Vi hade tuffa förhandlingar med Volkswagen när vi förhandlade om hur samarbetet skulle stadgas. Det vore en underdrift att säga att de är ganska olika som bolag. Men nu är förhandlingarna stängda, samarbetet är i gång och det är jätteroligt, inte minst för att Volkswagen sitter på massor av kunskap och erfarenhet.

Northvolts juristfunktion består av ett ganska stort team. Förutom övergripande bolagsrättsliga frågor finns ett IP-team (som ägnar sig åt immaterialrätt) en risk och insurance manager och en compliance-funktion. Juristavdelningen är involverad i de allra flesta delar av verksamheten.

– Vi är tio stycken nu och vi håller på att rekrytera nya personer, bland annat ska vi förstärka ytterligare inom entreprenad och immaterialrätt. Vi har bra sammanhållning och roligt på jobbet. Det räcker inte att man är en bra jurist för funka hos oss. Man måste också passa in i Northvolt-kulturen och tycka att det är roligt med ett högt tempo. Jag har också lagt mycket tid på att hitta rätt personer.

På sikt handlar affären också om att verkligen säkra Northvolts immateriella tillgångar. Vad gäller konkurrens finns den i dagsläget framför allt i Asien.

– Det är klart att de även håller på att etablera sig i Europa, men få aktörer kan mäta sig med hur långt Northvolt har kommit framför allt på hållbarhetssidan. Fast om man tittar på hur många GWh som kommer att behövas för att ställa om bilindustrin så finns det plats för många fler aktörer.

Är det viktigt att en chefsjurist sitter i ledningsgruppen, som du gör?

– Ja, det handlar lite om signalpolitik, att legal är viktig för bolaget. En chefsjurist har också mycket att bidra med. Vi är inblandade i så många olika områden och kan samla samt koppla ihop risker och fylla en sammanlänkande funktion om vi också sitter i ledningsgruppen.

Vad blir nästa steg för dig?

– Nu ska vi säkra finansiering till vår expansion i Skellefteå. Men vi kommer att komma in i den finansieringen otroligt mycket mer kunniga och erfarna. För två år sedan hade vi inga batterier, men snart har vi det och då kommer det vara lättare att trygga investerare och banker. Vi har lärt oss otroligt mycket, det har verkligen varit en lärande resa för många. l

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.