”Jag framstår som okunnig”

Evas kollega kritiserar henne inför andra och tycker att hon ska kliva av sin chefsposition. Klassiska härskartekniker, tycker Gunilla Arhén, Affärsvärldens karriärcoach, och tipsar om hur Eva kan ta tillbaka makten.

FRÅGA: Jag är informationschef på ett medelstort svenskt dotterbolag med teknisk inriktning. Mitt uppdrag är att tillsammans med marknadsenheten stärka varumärke, produkter och företag. Vi rapporterar båda till vd. På senare tid märker jag en förändring i marknadschefens agerande. Han säger rakt ut att det vore bättre om jag ingick i hans enhet.

Jag har inte samma långa bakgrund i företaget som han, jag är inte lika tekniskt bevandrad. Jag är civilekonom med erfarenhet från media och konsultföretag. Vi ska samarbeta och han påstår att det skulle vara mycket bättre för företaget om jag rapporterade till honom. På ledningsgruppsmöten har han börjat avbryta mina presentationer och ställa tekniska detaljfrågor som han vet att jag inte kan svara på. Han får mig att framstå som okunnig. Men jag anställdes inte för att vara teknikexpert, utan för att profilera vd och företaget i media.

Mitt självförtroende börjar svikta. Marknadschefen pratar med vd och viktiga chefer och understryker problemet med att jag inte förstår tekniken tillräckligt bra. Han säger att det är ett problem. Det har en vänligt stämd kollega berättat, samtidigt som han rådde mig att börja agera om jag vill påverka min egen situation. Till saken hör att jag inte vill stanna kvar på detta företag om jag inte rapporterar till vd. /”Eva, 34″

SVAR: Din kollega har rätt i att du är utsatt för vanliga härskartekniker – förminskande och förlöjligande. Det är viktigt att agera om man vill påverka en pågående maktkamp.

Börja med att göra en saklig analys av situationen. Ligger det något i vad marknadschefen säger? Är det ett problem att du inte förstår tekniken tillräckligt väl? Har du någon briljant, tekniskt kunnig person som tillhör “ditt lag”? Du anställdes som civilekonom med ett brett kunnande av företagsverksamhet och framför allt erfarenhet av media. Din uppgift är att profilera vd och företaget i media. I din roll ska du vara strategiskt drivande. Hur väl har du lyckats sedan du började? Du bör gå igenom de resultat du har uppnått. Har du någon person att samtala med under tiden? Du är av naturliga skäl omskakad och behöver moraliskt stöd i den här processen.

När du har samlat tillräckligt mycket fakta – be om ett möte med vd. Påminn vd om varför du anställdes. Visa vilka resultat du har uppnått. Presentera fakta om din kollega marknadschefens agerande. Fråga om hans uppfattning i frågan. Därefter tar du ett möte med marknadschefen. Berätta att du har talat med vd och att du undrar varför han agerar som han gör. Understryk att du har en annan uppfattning i frågan. Ställ så många frågor du kan, utifrån nyttan för företaget.

Det finns ingen anledning att gå och oroa sig i onödan. Det tar för mycket energi och stress. Därför är det bäst att ta tjuren vid hornen. Det är framför allt viktigt att se hur vd agerar. Om han är okunnig om denna pågående maktkamp, se till att få stöd av honom i ditt fortsatta arbete. Det ska vara tydligt att du har en väl definierad roll och fortsätter rapportera till vd. Om vd verkar osäker, eller håller med marknadschefen är det dags att börja söka nytt jobb. Lycka till!

GUNILLA ARHÉN Civilekonom, vd för och grundare av chefsutvecklings- och mentorprogrammet Ruter Dam samt delägare i Enhancer Consulting. Gunilla Arhén föreläser om karriärfrågor och ger individuell karriärcoachning åt personer inom näringslivet. Författare till fem böcker, den senaste heter “Karriär – råd för navigering i maktens labyrinter”.

Har du en fråga till Gunilla Arhén – mejla till: karriärcoach@affarsvarlden.se

(alla publicerade frågeställare är anonyma)

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF