Kärvt för hårdvaror

Det säljs färre hem-datorer än väntat. Uppskjutna beställningar och sparprogram gör det fortsatt kärvt för en del hårdvaruföretag.

Hem-pc försäljningen var det som skulle lyfta årets försäljning på hårdvarumarknaden. Men även om personalköpen på den svenska marknaden nästan fördubblats under första liksom andra kvartalet i år jämfört med motsvarande period i fjol, enligt analysföretaget IT Research, räcker det inte till. Under första halvåret har drygt 70 000 hem-pc sålts, vilket gör att det är en bra bit kvar till prognosen på 250 000 i år, som redan reviderats ned en gång.

Dubbel andel hem-pc

Hem-pc betyder allt mer för branschen. Andra kvartalet ökade den mycket riktigt sin andel av den totala persondatorförsäljningen till knappt 20 procent från drygt 10 procent första kvartalet.

Men när bland annat IT-företagen minskar antalet anställda minskar förstås personalköpen. Samtidigt får osäkerheten om den ekonomiska utvecklingen allt fler företag att flytta fram sina IT-investeringar och därmed också beställningarna av hem-pc till personalen. Till det kommer att även hushållen avvaktar med att köpa kapitalvaror.

– Det skulle ha levererats fler maskiner före midsommar. Men de som har kunnat, har flyttat fram sina avtal till efter sommaren. Det levereras rätt mycket nu i augusti och september. Men det finns en risk att de affärer som då skulle ha gjorts i augusti och framåt också skjuts upp och då får vi en förskjutning in i nästa år. Nu ser det ut som om pc-försäljningen ökar med 5-10 procent i år, varnar David Larsson, analytiker på IT Research, som så sent som i maj fortfarande räknade med en ökning på 10-15 procent.

Direktsäljare drabbas

Första kvartalet ökade den totala försäljningen av persondatorerna med 7 procent men andra kvartalet var ökningen nere på bara 1 procent. De företag som drabbas hårdast är återförsäljare och direktsäljare vilka har relativt större andel av försäljningen av hem-pc än de stora distributörerna.

WM-datas avknoppade återförsäljare Atea, störst i Norden, minskade sin omsättning under andra kvartalet i år med nästan 350 miljoner kronor till 1,6 miljarder kronor jämfört med motsvarande kvartal i fjol. På en krympande marknad tog Atea dock marknadsandelar men samtidigt föll vinstmarginalen från 2 till 0 procent.

Ateas försäljning av hem-pc mer än halverades till 100 miljoner kronor andra kvartalet men det förklaras av att man förra året hade en större leverans till ABB. Rensat för den har försäljningen ökat och vd för Atea Sverige, Per Aspegren, tror att bolaget kommer att hålla sin prognos för årets försäljning av hem-pc men varnar för att det kan bli förskjutningar. En enstaka affär med något av storbolagen kan betyda ganska mycket.

– Det finns i dag inga tecken på att den nedgång i hårdvaruförsäljningen, som startade i april, skulle ha vänt under juli och augusti, säger Ateas vd Thomas Keifer. Historiskt brukar andra och tredje kvartalet utvecklas ganska lika.

Två procents marginal

Bolagets gissning är att det blir så i år också och Ateas prognos för vinstmarginalen är blygsamma två procent och målsättningen är att den ska vara uppe i fyra procent 2003. Det är väl optimistiskt.

Minskande försäljning och prissänkningar i våras på 10-15 procent gör att det går dåligt även för distributörerna. Scribona rörelseresultat (exkl engångsposter) för första halvåret förra året på 29 miljoner kronor vände till en förlust på 58 miljoner kronor i år.

I delårsrapporten varnas också för att Scribona och PC-lans sammanlagda rörelse-resultat för i år inte kan nå förra årets 115 miljoner kronor exkl. engångsposter. Även det känns väldigt optimistiskt. Bolaget kanske får vara glad för ett resultat över noll.

Dell varnar

Också från de amerikanska bolagen duggar de dåliga nyheterna tätt. Världens största pc-tillverkare, Dell, som vunnit sina stora framgångar på att sälja direkt till slutkund, tvingades vinstvarna i slutet av förra veckan. Under andra kvartalet föll vinsten med 28 procent (exkl engångsposter) och för första gången sedan början av 1990-talet redovisas ett kvartal med nettoförlust. Efter engångskostnader för personalnedskärningar mm blev nettoförlusten 101 miljoner dollar (se vidstående artikel).

Även bjässen Hewlett-Packard rapporterade ett kraftigt vinstfall för sitt senaste kvartal, men slog ändå förväntningarna, som sänkts drastiskt den senaste månaden. Det lär bli fler utslagningar i branschen.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF