Konsumentförtroendet i USA sämre än väntat

Konsumenternas förtroende i USA, enligt University of Michigan Consumer Sentiment Index, uppgick till preliminära 93,6 i februari. Analytiker förväntade sig ett utfall om 98,2.

Förra månadens definitiva nivå var 98,1.

Delkomponenten nuvarande förhållanden uppgick till 103,1, jämfört med föregående månads 109,3.

Förväntningskomponenten uppgick till 87,5, jämfört med förra månadens 91,0.

Inflationsförväntningarna på tolv månaders sikt uppgick till 2,8 procent, jämfört med förra månadens 2,5 procent.

Inflationsförväntningarna på fem års sikt uppgick till 2,7 procent, jämfört med förra månadens 2,8 procent.

Undersökningen består till 60 procent av konsumenternas förväntningar och till 40 procent av den rådande situationen. Indexet startade 1967 med 100 som utgångspunkt.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF