Kopparbergs rapporterar lägre intäkter och resultat

Kopparbergs Bryggeri redovisar lägre intäkter och resultat i första kvartalet 2021 jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Försäljningen i Storbritannien fortsätter att öka.
Kopparbergs
Foto: Kopparbergs
Nettoomsättningen sjönk 12,1% till 327,7 miljoner kronor (372,9).

Rörelseresultatet blev 42,0 miljoner kronor (48,9), med en rörelsemarginal på 12,8% (13,1).

Resultatet före skatt var 41,6 miljoner kronor (50,0).

Resultatet efter skatt blev 31,2 miljoner kronor (37,0), en minskning med 15,7% mot föregående år. Resultat per aktie hamnade på 1,51 kronor (1,80), vilket innebär en minskning med 16,1% mot föregående år.

”Under det första kvartalet 2021 uppgick koncernens nettoomsättning till 327,7 miljoner kronor (372,9). Försäljningsnedgången hänför sig främst till att vi inte kunnat levererat ut till våra viktiga turistmarknader med anledning av de fortsatt hårda restriktioner som råder i dessa länder på grund av covid-19. I länder så som Spanien, Cypern och Grekland har försäljningen således inte haft möjlighet att kommit igång som förväntat”, kommenterar VD Peter Bronsman i delårsrapporten.

”I Storbritannien som är vår viktigaste exportmarknad har vi fortsatt att fokusera på våra cider- och spritprodukter och försäljningen av dessa har gått planenligt. På den brittiska marknaden har vi ökat vår totala försäljning med 1%, vilket är mycket bra med hänsyn till de tuffa restriktioner som drabbat framförallt pubar och restauranger.”

”På den svenska marknaden och den försäljning som sker via Systembolaget, ligger vår cider- och ölförsäljning i linje med föregående år och vi innehar såväl första som andra plats inom cidersegmentet med Kopparbergs Päroncider och Äpplecider.”

”Inom pub- och restaurangsegmentet är det fortfarande restriktioner och där kommer det inte återgå till det normala förrän det släpps på dessa”, fortsätter Peter Bronsman.

Kopparbergs uppnådde i första kvartalet 2021 sitt näst bästa resultat i första kvartalet någonsin.

”Med detta resultat ser jag med tillförsikt framåt och fokuseringen kommer att ligga på att utveckla våra cider- och spritprodukter. Under april månad lanserade vi en smaksatt vodka som kommer att stärka vårt spritsegment, som numera innehåller vodka, gin och rom”, tillägger Peter Bronsman.

Kopparbergs, Mkr Q1-2021 Q1-2020 Förändring
Nettoomsättning 327,7 372,9 -12,1%
Rörelseresultat 42,0 48,9 -14,1%
Rörelsemarginal 12,8% 13,1%
Resultat före skatt 41,6 50,0 -16,8%
Nettoresultat 31,2 37,0 -15,7%
Resultat per aktie, kronor 1,51 1,80 -16,1%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Trapets
Annons från Invesco