Kopparbergs resultat sjunker – men utdelningen höjs

Kopparbergs Bryggeri redovisar en marginell ökning av intäkterna i fjärde kvartalet samtidigt som resultatet sjönk jämfört med samma kvartal föregående år. Bolaget höjer utdelningen.

Nettoomsättningen exklusive dryckesskatt steg 0,8 procent till 493,1 miljoner kronor (489,0).

Rörelseresultatet blev 38,6 miljoner kronor (39,2), med en rörelsemarginal på 7,8 procent (8,0).

Resultatet före skatt var 17,2 miljoner kronor (31,2).

Resultatet efter skatt blev 12,3 miljoner kronor (20,7). Resultat per aktie hamnade på 0,60 kronor (1,00), vilket innebär en minskning med 40,0 procent mot föregående år.

Kopparbergs föreslår att utdelningen höjs med 6,6 procent till 6,50 kronor per aktie, jämfört med 6,10 kronor föregående år.

Bolaget har fortsatt fokusera på varumärket Kopparbergs både vad det gäller cider och gin.

– Trots tuff konkurrens på den brittiska cidermarknaden fortsätter vi att hålla våra marknadsandelar såväl vad gäller on-trade som off-trade. På den brittiska spritmarknaden har vår nylanserade produkt Kopparberg Pink Gin fortsatt sin positiva utveckling och vi har sedan lanseringen i maj på sju månader sålt drygt en miljon liter vilket givit oss en femte plats inom segmentet pink gin. Det innebär att vi etablerat oss på ännu ett expansivt och lönsamt marknadssegment för varumärket Kopparberg. När nu Storbritannien går in i den slutliga Brexitförhandlingen står vi väl rustade vad gäller inköp, produktion och distribution och kan fortsätta leverera våra produkter utan avbrott, kommenterar vd Peter Bronsman i bokslutskommunikén.

– På övriga exportmarknader som till exempel Australien, Irland, Spanien, Grekland, Finland, Estland, Cypern samt Israel har försäljningen utvecklats enligt plan, fortsätter Peter Bronsman.

Inom cidersegmentet på Systembolaget har bolaget flyttat fram våra positioner och innehar såväl första- som andraplatsen med Kopparberg Päroncider samt Kopparberg Äpplecider. Inom öl har bolagets varumärke Sofiero Original tredjeplatsen och Sofiero Guld femtonde plats.

Bolaget förbättrade resultatet efter finansnetto för helåret 2019 något. Starkt bidragande till den positiva resultatutvecklingen är den ovannämnda lanseringen av Kopparberg Pink Gin.
Utdelningshöjning motiveras av förhoppningen om en fortsatt positiv utveckling för koncernen.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets
Annons från Invesco