Livsstil ska sälja Ericssons nya telefon
Det blev tydligt på en internationell pressvisning av den nya ungdomstelefonen T20, som lanserades vid lunch idag. T20 ska finnas i butik i november och bör med rätt pris kunna bli en storsäljande julklapp. Jan Wäreby, chef för Ericssons konsumentdivision, presenterade T20:an på Stockholmsengelska via satellit från London till Stockholm, Helsingfors, Moskva och Athen. Till studion i London hade Ericsson tagit två coola tonsårstjejer med orangefärgade glasögon och keps för en kort utfrågning.
Vad tycker ni om T20? frågade Ericssongubbarna. ”Light, short and fat”, fnissade tjejerna.
Och sedan var presentationen i princip slut. För första gången presenterades ingen lång lista över tekniska data. Ericssons informationschef Bo Albertson förklarade att marknadsföringen av T20 handlar om attityd och att ha roligt. T20 är en waptelefon och den är utrustad med internettid, en internationell tidräkning som klockföretaget Swatch utvecklat.
T20 ska konkurrera med Nokias supersuccéer 3210 och 3310. Den nya telefonen ska säljas med fest och musik. Nokias vapen är äventyrssport och telefon- och rollspel. På så sätt känns det som om Ericsson vågar att särskilja sig från marknadsledaren Nokia och gå sin egen väg. Lågpris- och ungdomstelefoner är allt viktigare för de stora mobiltelefontillverkarna. De svarar över 60 procent av mobiltelefonförsäljningen på 420 miljoner telefoner i år, alltså drygt 250 miljoner telefoner.
I slutet av september började Nokia sälja sin nya ungdomstelefon 3310, med inbyggd chatfunktion. Den har redan sålt i nästan en miljon exemplar, enligt Nokia. Ericsson har bara en ungdomstelefon, A2618, som lanserades augusti. Den förefaller inte ha blivit en storsäljare av samma mått. Nokia är självsäkra när det gäller de viktiga ungdomstelefonerna.
”Vi ser ingen avmattning när det gäller försäljning av de här modellerna”, säger Thomas Jönsson, informationschef på Nokia i Sverige. Ericsson och Nokia har valt två olika vägar för att nå ungdomar. Nokia sponsrar äventyrssporter som World Cup i Snowboard och multisportlag. Nokia gör också en stor investering i ett paneuropeiskt rollspel som heter Nokia Game. Ericssons väg till ungdomar går via musiken med huvudsponsorskap av MTV Music Awards. Och Ericsson arrangerar också musiktalangjakter och sponsrar rockmusikfestivaler.
Ericsson har tagit fram musiktillbehör som en FM-radio plugg, chatboard och MP3-selare. Dessa är viktiga för försäljningen av nya T20. ”Det spelar ingen roll vilken reklam och vilka sponsorinsatser vi gör om inte produkterna är trovärdiga i målgruppen”, säger marknadschefen Bo Albertson. Ericsson segmenteringsmodell visar att ungdomar är stora inom två av Ericssons viktigaste målgrupper. De är så kallade Pionjärer som köper ny teknik tidigt och Materialister som tidigt följer trender inom mode och musik. Det är just materialister som Ericsson riktar sig mot med den nya T20. Varken Ericsson eller Nokia vill avslöja något om varumärkets styrka hos ungdomar. ”Jag avslöjar inga siffror. Men vi har stärkt både kännedom och image hos ungdomar sedan vi blev huvudsponsor i MTV Music Awards”, säger Bo Albertson på Ericsson.
Mats Paulsen
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.