Bilindustri
Lyft för laddbara bilar
“Det var väntat med en nedgång då vi har den bästa högkonjunkturen bakom oss och i linje med vår prognos för året”, skriver Bil Sweden i ett pressmeddelande.
Nyregistreringarna av laddbara bilar, det vill säga elbilar och laddhybrider, ökade med 44 procent i april jämfört med april förra året. Uppgången var särskilt stor för rena elbilar, plus 271 procent, skriver Bil Sweden.
Andelen laddbara bilar av de totala nyregistreringarna var 10,1 procent i april jämfört med 6,2 procent i april förra året. Under de fyra första månaderna i år var andelen 12,4 procent mot 6,7 procent motsvarande period förra året.
“Det ökade antalet laddbara bilar på våra vägar sätter fingret på behovet av att utbyggnaden av laddinfrastrukturen både för hemmaladdning och snabbladdning påskyndas. Andra åtgärder som bör vidtas är att introducera styrmedel även för användandet av laddbara bilar och inte bara vid köptillfället”, kommenterar Bil Sweden.
Andelen dieslar av nybilsregistreringarna var 38,5 procent i april, vilket är nästan samma andel som i april förra året, 39,3 procent. Minskningen av dieselandelen som pågått sedan toppåret 2012, då andelen var 67 procent, har planat ut och stabiliserat sig på nivån 35-40 procent, konstaterar Bil Sweden.
Nyregistreringarna av lätta lastbilar minskade med 15,4 procent i april.
“På samma sätt som för personbilar var nedgången väntad eftersom vi jämför med mycket starka siffror förra året. April förra året var all time high för en aprilmånad för lätta lastbilar. De höga registreringarna förra året beror bland annat på att många passade på att investera i en ny lätt lastbil innan Bonus-malus systemet för lätta fordon med sin kraftigt höjda fordonsskatt trädde ikraft 1 juli”, skriver Bil Sweden.
Tunga lastbilar över 16 ton ökade med 11,6 procent i april.
“En bra konjunktur och ökad e-handel medför ökad efterfrågan på transporter och behov av att investera i nya lastbilar”, skriver Bil Sweden.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.