Microsoft sparar halv miljard dollar med AI i kundtjänst

Amerikanska mjukvarujätten Microsoft har internt uppgett att bolaget sparade över 500 miljoner dollar under fjolåret tack vare AI-drivna verktyg i sina kundtjänstverksamheter. Det rapporterar Bloomberg News.
Microsoft sparar halv miljard dollar med AI i kundtjänst - CORRECTION Microsoft-50th-AI
Microsofts VD Satya Nadella. Foto: AP Photo/Jason Redmond

Microsoft uppgav vidare att AI står bakom 35 procent av koden i nya produkter, vilket har kortat utvecklingstiderna. Användandet av AI breddas även till kontakt med mindre kunder, en satsning som redan genererat tiotals miljoner dollar.

Samtidigt har bolaget aviserat omfattande personalneddragningar under året, med omkring 15 000 uppsägningar, däribland många inom försäljning. Althoff framhöll dock att Microsofts säljare nu genererar 9 procent mer i intäkter per person tack vare AI-stödet från Copilot.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.