Nokia jagar marknadsandelar

Nokia räknar med att ta marknadsandelar inom mobilsystem under det kommande året. Även på telefonsidan väntas andelen fortsätta uppåt.

Nokia räknar med att marknaden för mobilsystem växer med 10 procent i år räknat i eurotermer. Tillväxten har drivits av abonnenttillväxten på emerging markets, modernisering av 2G-näten och nya teknologier som 3G. Det sade Sari Baldauf, chef för Nokia Networks, vid Nokias kapitalmarknadsdag i New York på torsdagen.

FRAMMÅT: Jorma Ollila tror på sitt bolag.

För 2005 ser Nokia en svag tillväxt i eurotermer. En fortsatt abonnenttillväxt, modernisering av 2G-systemen, 3G samt nya tjänster väntas driva marknaden. Nokia själva räknar med att växa snabbare än marknaden och därmed ta marknadsandelar.

Den konsolidering på systemmarknaden som det ibland pratas om tror inte Nokia på.

“Nej, i alla fall inte bland de stora spelarna”, sade Thomas Jönsson, informationschef för Nokia Networks, till Ticker, på kapitalmarknadsdagen.

Det anses vara alltför stora och komplexa affärer. Enligt Jönsson har Nokia inga planer på att ge sig in på CDMA-marknaden för nätverk eftersom det skulle vara svårt att få lönsamhet i affären. Stora spelare på denna marknad är Lucent, Nortel, Motorola och Ericsson. Ericsson har tidigare sagt att det sannolikt krävs en marknadsandel på runt 10 procent för att kunna nå lönsamhet.

Tror på tjänster
Liksom Ericsson ser Nokia nya möjligheter för tjänster inom infrastrukturverksamheten när fler och fler operatörer outsourcar driften av näten. Någon generell marknadstillväxt vill dock inte Nokia tala om utan säger att det är lite olika på olika marknaden och bland olika operatörer. I dagsläget står tjänster för 25 procent av omsättningen inom Nokia Networks.

Nokias marknadsandel på telefonsidan växte under det tredje kvartalet jämfört med det andra. Bolagets koncernchef och ordförande Jorma Ollila räknar med en liknande trend under det fjärde kvartalet.

“Leveranserna har gått som planerat, vilket indikerar att andelen ökar”, sade Ollila vid kapitalmarknadsdagen i New York.

Jorma Ollila tillade att det även ser bra ut inför 2005 vad gäller marknadsandelsutvecklingen på telefonsidan.

Ökad prispress
Nokia ser en ökad prispress i lågprissegmentet för mobiltelefoner. Bolaget behöver svara på detta genom att bli ännu mer effektiva. Det sade Olli-Pekka Kallasvuo, chef för Nokia Mobile Phones, vid kapitalmarknadsdagen. Nokia vill dock inte riktigt erkänna att snittpriserna (ASP) är så viktiga.

“Vi driver inte verksamheten med ASPs utan med absoluta vinster”, sade Kallasvuo. Telefonvolymerna väntas växa cirka 10 procent under 2005 globalt sett men tillväxten hämmas alltså av nedgången i priserna.

Nokias mål är att uppnå en rörelsemarginal för koncernen på 17 procent inom en period på två till tre år. Mobile Phones mål är en marginal på 17-18 procent och Networks mål är 14 procent. Det sade bolagets finanschef Rick Simonson.

Tidigare år har Nokia levererat marginaler klart överstigande 20 procent på telefonsidan men på grund av den förändrade marknadsdynamiken kommer det bli svårt att nå upp dig igen, enligt Simonson.

Nyhetsbyrån Ticker

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.