Ny miljö ger smarta tankar
Var får du dina briljantaste idéer? När jag ställer den frågan brukar jag få svar som i joggingspåret, under semestern, i duschen eller kanske på vägen till jobbet. Lustigt nog verkar vi vara som mest kreativa när vi minst anar det. Einstein sa en gång, “du kan aldrig lösa ett problem med samma nivå av tänkande som skapade problemet”.
När vi byter miljö och fokus stimulerar vi också nytt fräscht tänkande. Så hur ser din kreativa strategi ut? Om du inte har skapat en effektiv rutin för att lyfta din kreativitet så häng med, och du lägger till ytterligare en pusselbit till dig själv som inspirerad och balanserad högpresterare!
Det är lätt hänt att automatiskt varva i gång gammalt dammigt tänkande när vi ställs inför nya utmaningar. Vi kanske tänker: “det här har fungerat förut. Varför ändra ett vinnande koncept?” Även om det är bekvämt så är det inte direkt vägen till nyskapande genombrott. Kreativa människor och organisationer vet det och skapar kreativa strategier.
En amerikansk företagsledare som jag läste om var som mest kreativ när han var i rörelse. Vissa problem “golfade han på”, andra typer av problem löste han när han cyklade. Framgångsrika Google investerar stort i att bygga miljöer som stimulerar stora tankar. Och varför inte satsa på stora tankar när du ändå har chansen? Eller som fastighetsmogulen Donald Trump uttryckte det, “as long as you are going to be thinking anyway, think big!”
För kreativitet handlar om att skapa – och gärna något stort. Dina tankar skapar i slutändan dina resultat och ditt liv, och kreativt tänkande hjälper dig att göra det mesta möjliga av din situation. Utmana dig därför på att tänka nytt och kreativt så fort du får chansen, vare sig det gäller jobb, familj eller hälsa och livsstil.
1 Var frågvis
I boken “How to think like Leonardo da Vinci”, berättar Michael Gelb att vårt omedvetna innehåller minst 10 miljoner gånger mer information än vårt medvetande! Du bär alltså runt på ett gigantiskt lager av spännande material. Gelb menar att kreativa människor regelbundet frågar sina dolda resurser om råd. Ta därför för vana att fråga dig själv något, släpp det sedan, låt hjärnan processa, var lyhörd och du får ofta svar när du minst anar det.
Jag frågade exempelvis mig själv ett par dagar innan jag skrev det här, vad en sida om kreativt tänkande kan innehålla. Och intressant nog fick jag spännande ledtrådar som på beställning. Någon tanke kom när jag när jag promenerade, en annan när jag lagade mat och plötsligt hade jag koll på vad jag ville skriva.
2 Varva ned
Bästa vägen att få svar på din fråga är att varva ned dina hjärnvågor några herz. Chansen att du laddar ned de smartaste svaren ökar när du är avslappnad och inte centrifugerar tusen grejer i huvudet. Många kreativa personer mediterar regelbundet för att hitta inspiration. Om meditation inte är din grej (men gör ett seriöst försök innan du bestämmer dig om det är något för dig eller inte), så testa power naps, tio djupa andetag, eller en skogspromenad. Nyckeln är att du regelbundet varvar ned och spenderar lite tid med dig själv. Det är lätt att drunkna i all den yttre stimulans som vi bombarderas med. Ge därför hjärnan tid för att integrera och syntetisera!
3 Gör det oväntade
Nya miljöer och situationer stimulerar kreativitet. Små enkla förändringar kan få dig att koppla in på nya neurologiska tankebanor. Bryt därför vanorna och testa exempelvis en ny aktivitet på semestern, prata med en person du aldrig tidigare pratat med, läs en bok om något som du aldrig funderat på etc. När du utvecklar dig inom nya områden får du nya idéer som spiller över och skapar en positiv cocktaileffekt. Fyll hjärnan med ett gäng ingredienser, blanda och skaka om, och du kan skapa något fantastiskt spännande!
Carl Lindeborg
Arbetar som föreläsare, utbildare och coach inom ledarskap, hälsa och personlig utveckling i det egna företaget Energize, energize.nu. Carl Lindeborg är civilekonom, advanced personal trainer och utbildad i mental träning. Tidigare har han arbetat som managementkonsult vid McKinsey & Co.nullnullnullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.