Ökad nettovinst för Kopparbergs

Bryggeriet rapporterar en stigande vinst efter skatt men en sjunkande omsättning för det andra kvartalet.

Kopparbergs, listat på NGM MTF, redovisar ett resultat efter skatt på 102 miljoner kronor för det andra kvartalet 2019 (83,4).

Nettoomsättningen uppgick till 614 miljoner kronor (687).

Rörelseresultatet blev 122 miljoner kronor (122).

Kopparbergs lansering av Kopparbergs Gin på den brittiska marknaden har gått långt över förväntan. På grund av den stora efterfrågan har bolaget avbrutit lanseringen av gin utanför Storbritannien och den kommer istället att äga rum i slutet av året samt under 2020.

Det framgår av delårsrapporten.

Under det andra kvartalet lanserades en smaksatt gin, Kopparberg Premium Gin som är en så kallad “pink gin” med smaken jordgubb/lime. Initialt skedde lanseringen på drygt 700 pubar hos brittiska puboperatören Greene King. I ett andra steg gjordes en lansering hos utvalda detaljhandlare i Storbritannien.

“Pink Gin-segmentet är det snabbast växande dryckessegmentet på den brittiska marknaden. Vår ginförsäljning har gått långt över vår förväntan och det kommer att bli mycket intressant att följa dess utveckling under resten av året”, skriver vd Peter Bronsman.

Kopparbergs totala nettoomsättning sjönk dock och enligt bolaget beror det framför allt på ett sämre väder på den brittiska marknaden.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här