PR-nestorn Jerry Bergström säljer sin byrå

Jerry Bergström får aktier till ett dagsvärde av 14,7 Mkr när han säljer PR-firman Jerry Bergström AB till börsnoterade DNG. I och med affären gör han comeback som storägare i ett börsbolag. ”Det finns förstås ett riskmoment i att få betalt i aktier, men jag är någotsånär ekonomiskt oberoende och gör inte den här affären av privatekonomiska skäl”, säger Jerry Bergström.

PR-veteranen Jerry Bergström säljer sin skapelse Jerry Bergström AB till O-listenoterade DNG (Dial Next Group). Affären är avsedd att ge DNG den kompetens de tidigare saknat i form av PR, strategisk rådgivning, kriskommunikation och IR-verksamhet. I gengäld får familjen Jerry Bergström, som är huvudsakliga ägare till byrån, aktier i bolaget värda 14,7 Mkr. I och med affären blir Jerry Bergström återigen storägare i ett börsbolag. Förra gången var det när han satte PR-företaget BNL, som han grundade 1968, på börsen och cashade hem sina första miljoner.

Varför säljer du just nu? ”Jag har insett att vi, precis som så många andra företag, behöver ingå i ett större sammanhang för att kunna utvecklas väl och när DNG dök upp kändes det som ett bra tillfälle. Ett annat skäl är att vi står inför ett generationskifte i företaget och då måste man fundera mycket kring hur det ska gå till.”

Din dotter Josefine skulle ta över bolaget, vad säger hon om det här? ”Hon är nöjd och glad. Dels kommer hon att fortsätta jobba i företaget även i det nya sammanhanget, dels kommer hon – precis som resten av familjen – att bli rätt stor aktieägare i bolaget. Men hon ska också vara mammaledig snart så det här passar faktiskt rätt bra även för hennes del.”

Ni har fått betalt i form av 7 miljoner aktier i DNG, som hittills knappast varit någon succé på börsen. Ser du ingen risk i det? ”Det är klart att det finns ett sånt moment, men jag säljer inte av privatekonomiska skäl. Sedan jag sålde BNL är jag någotsånär ekonomiskt oberoende och därför tycker jag att jag kan unna mig lyxen att ta betalt i den här formen trots att jag är väl medveten om villkoren. Framtiden får utvisa vad det här ger i slutänden, efter inlåsningsperioder och sånt.”

Hur lång är inlåsningsperioden? ”Det har vi valt att inte gå ut med.”

DNG:s senaste nyemission blev ett stort fiasko och aktiemarknadens intresse för bolaget är rätt svalt. Det känns som om de skulle behöva lite PR-råd vad gäller hjälp med varumärket. ”Ja, det är många konsultföretag som har det. Det ska bli ett stort och sant nöje att försöka förklara för marknaden varför det ibland måste gå lite dåligt innan det kan gå bättre.”

Och annars är det golf, segling och Torekov som väntar nu, eller? ”Jag ska i allra högsta grad följa mitt företag i den nya konstellationen genom att sitta i ett advisory board och jobba med några enstaka kunder. Men jag har också en innerlig längtan efter att trappa ner mer än jag hittills gjort. Golf spelar jag inte, men jag ska faktiskt ut på ’gubbsegling’ här i maj.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Carnegie Fonder