Logistea
Röda siffror för Odd Molly
Omsättningen uppgick till 65,7 miljoner kronor (89,6), en minskning med 27 procent mot föregående år.
Bolagets vd Jennie Högstedt Björk skriver i en kommentar att Odd Molly avslutar 2018 i linje med den svaga trenden från föregående kvartal.
Detta till följd av en upplevt utmanande marknad och ett påbörjat genomgripande omstruktureringsarbete vars positiva effekter realiseras successivt under 2019 med tyngdpunkt under andra halvåret.
Bolagschefen kommenterar även försäljningen: ”Vi såg inte lika stor positiv försäljningseffekt vid de ordinarie reaperioderna den här hösten som föregående år, vilket påverkade försäljningen negativt, men däremot ledde till en förbättrad bruttovinstmarginal”.
”Sammanfattningsvis stänger vi nu 2018, ett omställningsår med minskad försäljning och negativt resultat – men framförallt med en ny strategi med syfte att bli snabbare, effektivare och mer kapitalsnåla”, avslutar vd:n.
Bruttovinstmarginalen för kvartalet uppgick till 52,4 procent (51,6), positivt påverkad av lägre andel rabatterad försäljning och mer fördelaktiga valutor.
Rörelseresultatet blev -22,6 miljoner kronor (-11,1).
Effekter från åtgärdspaketet som annonserades i samband med den förra delårsrapporten materialiseras successivt under 2019 med tyngdpunkt under andra halvåret, enligt bolaget.
Resultatet före skatt var -22,9 miljoner kronor (-11,2).
Resultatet efter skatt blev -20,7 miljoner kronor (-9,2).
Resultat per aktie hamnade på -2,46 kronor (-1,60).
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.