Skakig strategi

När ett bolag lanserar en ny strategi är det dags för placerarna att dra öronen åt sig.

Gynnsamma siffror gladde börsen under den gångna veckan. Bland de bolag som drog uppåt fanns Lindex, vars aktie steg med 40 procent. Uppgången berodde inte på att konfektionsföretagets helårsrapport var särskilt lysande. Nej, i stället var det den från i augusti tillträdande vd:n Jörgen Johanssons optimism som smittade av sig på aktiekursen.

I framtiden ska bruttomarginalen öka, sade han.

Och metoden? Mammor ska köpa egna kläder när de är inne i butikerna för att handla till barnen.

Det var inte den nya strategin som gjorde att Affärsvärlden för en vecka sedan rekommenderade köp av Lindex, utan att vinsten i Sverige inte värderades till sitt rätta värde.

När bolag lanserar nya strategier ska aktieplacerarna se upp. Det är livsfarligt att överge gamla kunder för att jaga nya. Lindex nya modell känns heller inte helt rätt. För även om kvinnor sägs ha bättre simultankapacitet än män är det få barn som är så tålmodiga att mamma kan prova kläder i lugn och ro.

Starka H&M

Branschkonkurrenten H&M har däremot splitvision. Bolaget går starkt på varje geografisk marknad och försäljningsstatistiken för september visade på en ökning med 34 procent. Det är den starkaste försäljningsökningen på två och ett halvt år. Räknar man om försäljningen till kronor ökade den med kanske ytterligare 10 procent.

Det blev därmed en drömstart för H&M:s månadsvisa försäljningsrapportering. H&M ansågs tidigare vara börsens mest lakoniska bolag. Det epitetet gäller inte längre, även om det inte har gått lika långt som plastlistsföretaget HL Display som dessutom kommer med resultatrapporter varje månad.

SKF, som har kapitalmarknadsdag under torsdagen, fick ett nytt ämne på dagordningen när det på måndagen stod klart att det tyska kullagerförtaget INA köper det tyska kullagerföretaget FAG efter en kort men intensiv kamp med bolagets trilskande ledning. Men en höjning av budet med 1 D-mark till 12 D-mark fick tyst på FAG.

Överlag har bolag som kommit med siffror behandlats mycket välvilligt av börsen. IT-bolaget Orc, börsbolaget OM och ovan nämnda Lindex blev alla vinnare i samband med resultatrapporterna. Om det är en föraning om vad om väntar när kvartalsrapporterna om någon vecka väller in på riktigt, kan en stor del av årets börsfall återhämtas.

Ett bolag som hoppas på återhämtning är bredbandsbolaget Thalamus.

“Vi ska visa vinstsiffror redan i år. Det är ett måste”, sade vd:n Jan Tidelius till Affärsvärlden i januari i år.

Sedan dess har verkligheten kommit ikapp det lilla bolaget och i veckan varslade företaget, som har ett börsvärde på cirka 150 miljoner kronor, om ett besparingspaket. Förlusten i år landar enligt Affärsvärldens bedömning på 20 miljoner kronor.

Ändå är bolaget spännande. Besparingarna är angelägna, bredbandsmarknaden kommer rimligen att ta fart förr eller senare och Thalamus har råd att övervintra. Bara kassan är värd 25 kronor per aktie när börskursen ligger kring 16 kronor.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF