Slutfestat

Nu handlar det om att röja upp och få "gammalekonomisk" ordning på verksamheten.

Visioner är ute, kostnadskontroll är inne. Det är aktiemarknadens budskap just nu till internetkonsultföretagen. Ingen betalar längre för visioner om snabb, internationell tillväxt. De firmor som vill överleva måste helt enkelt börja tjäna pengar. Därför behöver flera bolagsstyrelser ta sig en funderare om företagen verkligen har den ledning som de behöver. Har cheferna egentligen traditionella ledarskapskvaliteter som förmåga att organisera om, att skära kostnader och att få personalen att dra åt samma håll även i motgång?

Minus i Mind

Flertalet av IT-konsulterna avrapporterade årets tredje kvartal i förra veckan. Rapporterna för nätkonsulterna var inte bara så dåliga som många hade fruktat – de var i många fall ännu sämre. Kontrasten mot mer tekniskt inriktade konsulter såsom Sigma och HiQ är slående. Medan de senare lyckas kombinera såväl hög tillväxt som hög lönsamhet, så har nätkonsulterna stora problem med lönsamheten. Dessutom börjar tillväxten mattas för flera av internetkonsulterna, inte minst på den svenska marknaden, som fortfarande är den viktigaste för flertalet företag.

Sämst var definitivt nätkonsulten Mind, som på en omsättning på 59 miljoner kronor under tredje kvartalet förlorade 60 miljoner. Det är framför allt den så kallade “dotcom-pesten”, alltså uteblivna beställningar från dödssjuka e-handelsföretag, som har slagit hårt mot resultatet. De två största nätkonsulterna Icon och Framfab tvingades också vinstvarna. Båda företagen signalerar nu att de inte kommer att nå ett positivt rörelseresultat före avskrivningar för helåret. Detta är naturligtvis anmärkningsvärt. Framfab, som presenterar sin rapport efter denna tidnings pressläggning, har tidigare gjort ett nummer av att kunna växa kraftigt med bibehållet positivt rörelseresultat. Icons VD Ulf Dahlsten har också kontinuerligt basunerat ut målsättningen att företaget i år ska nå ett positivt rörelseresultat, före avskrivningar, för helåret. För båda företagen handlar det framför allt om att konkurrensen på den svenska marknaden har hårdnat.

Försiktiga kunder

Detta förklaras delvis av frånfället av de tidigare storsatsande e-handelsföretagen, samtidigt som marknadsläget generellt har förändrats. Flera kundföretag är mer försiktiga och tar längre tid på sig för att dra igång nya satsningar. En förklaring till det senare är sannolikt att många traditionella företag nu har ett mindre behov att jäkta fram sina e-handelssatsningar. De företag som rullar vidare med sina e-handelsprojekt är framför allt storföretagen. Telekomsektorn är också fortsatt mycket het, även om det till största delen handlar om mera teknisk IT.

Tär på likviditeten

Men minst lika anmärkningsvärt som Framfabs och Icons vinstvarningar är Cell Networks uteblivna vinstvarning. Företaget redovisade ett riktigt uselt tredje kvartal; siffrorna var långt sämre än förväntningarna. Cell drar också ner sitt mål för fjärde kvartalet från att nå ett positivt rörelseresultat före avskrivningar till att “närma sig” ett positivt bruttoresultat.

Förlusterna och den snabba expansionen har tärt hårt på företagens likviditet. De flesta bolag hade visserligen rejält påfyllda kassor med sig från årsskiftet och andra, som exempelvis Framfab, passade på och göra nyemissioner när aktiekurserna stod högt i våras.

Men för flera företag rycker nyemissionsbehovet allt närmare. Hittills är det Cell och Icon som börjat att tala om att de nog kan tänka sig att nyemittera aktier. Båda företagen vill visserligen sätta de kommande nyemissionerna i samband med offensiva satsningar, såsom en notering på tyska Neuer Markt och fortsatt europeisk expansion för Cell Networks del respektive en Sydamerikasatsning för Icons del. För Cell Networks del handlar det mest om att få in pengar för att klara sin överlevnad.

Den krassa verkligheten, med en allt tuffare konkurrens och lönsamhetsproblem på den för alla företag fortfarande mycket viktiga svenska marknaden, gör också att förtroendet för konsultföretagens ledningar blir allt sämre. I sin retorik säger ledningarna fortfarande att de ska lägga den digitala världen för sina fötter.

Frågan är hur bolag som lönsamhetsmässigt befinner sig på knä ska kunna lyckas med detta.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF