Stigande försäljning i dagligvaruhandeln i december

Försäljningen i den svenska dagligvaruhandeln visade en ökning med 7,6% under december 2020 jämfört med samma månad året innan, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Justerat för kalendereffekter om 1,3% steg totala försäljningen med på 6,3%.
Dagligvaruhandel.
Foto: Hasse Holmberg / TT
Uppdelat ökade försäljningen i butik med 3,1% medan e-handeln var upp hela 191,6%. Upphämtning i butik växte med nära 350%.

Summerat under hela 2020 växte branschen med 7,6%, där den fysiska försäljningen i butik var upp 5,2% och e-handelsförsäljningen ökade 94,5%. Under året ökade e-handelsandelen av den totala försäljningen från 3,2 till 6,5%.

”Starka tillväxtsiffror och en e-handelsandel som nådde 6,5% visar att e-handeln med julmat slog igenom 2020, vilket berodde på en kombination av aktörernas satsningar på ökad kapacitet i e-handeln och kundernas vilja att undvika trängsel i butikerna inför jul”, säger Karin Brynell, VD på Svensk Dagligvaruhandel.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Invesco
Annons från Trapets