Stjärnornas styrketräningsfavorit
När Chanel visade upp höstens mode i mars 2014 såg modellerna ut som de var på väg hem från träningspass. Men linnena med tillhörande tröjor och matchande leggings var också så eleganta att utstyrslarna hade passat den som vill hänga på stan en lördagseftermiddag. Denna sportmodetrend var påtgalig i fashionabla The Hamptons utanför New York redan förra sommaren, men under året har sportkläder och fritidskläder närmat sig ytterligare. I London och Los Angeles är det numera Nike Frees och Stans Smiths som gäller oavsett om man bär träningskläder eller mer raffinerade plagg . Och Nike och Adidas samarbetar med välkända designers som Givenchy’s Riccardo Tisci och Londonbaserade Mary Katrantzou.
– En trendig och modemedveten person ska kunna vara det även när han eller hon tränar. Jag har en träningsjacka som ser ut som en kavaj. Den kan jag ha på mig när jag går ut och äter lunch och känna mig otroligt välklädd, säger Hélène Barkman, vd för gymmet Becore.
Andra produkter som växer i popularitet är kläder med fysiska funktioner, exempelvis plagg som stimulerar blodcirkulationen och formar kroppen. Produkter med ekologisk touch tillhör också en marknadsförares dröm. Numera säljs yogamattor gjorda i naturgummi, garanterat helt giftfria. Och Hollywoodstjärnor som Ashley Greene, Reese Witherspoon och Nikki Reed går inte till gymmet utan sin Bkr, en vattenflaska som följer miljö- och snygghetstrenden.
– Jag tror att den som köper en Bkr-flaska är samma typ av person som köper en ekologisk sallad som är bra både för en själv och miljön, utan att göra avkall på design, säger Hélène Barkman.
Det är förstås inte bara kläder och modeattiraljer som är betydelsefulla. Vad och hur man tränar spelar förstås också roll. Hélène Barkman och hennes kompanjon Lovisa Ehrenkrona har varit i Los Angeles flera gånger för att studera träningstrender på andra sidan Atlanten. Där fann de Lagree Fitness, ett koncept som startade 2001 av tränaren Sebastien Lagree, en mix av styrketräning, core-träning och kondition, där träningen sker på speciella megaformers-maskiner. Intresset för maskinerna växer kraftigt bland Hollywood-kändisar och är en självklarhet för celebriteter som Michelle Obama. För ett drygt år sedan tog Hélène Barkman och Lovisa Ehrenkrona in maskinerna till Stockholm och startade gymmet Becore.
– Lagree är skonsammare än pilates, men med mer styrketräning, säger bolagets vd Hélène Barkman.
Ytterligare en amerikansk trend är intresset för så kallad boutique fitness, nischade gym där den som tränar betalar för tiden den faktiskt tränar, snarare än köper ett säsongskort på en större gymkedja.
– I yogavärlden är det vanligt att man betalar för ett specifikt pass, men när det kommer till mindre, specialiserade gym är det fortfarande ganska nytt i Stockholm, säger Hélène Barkman.
Hon tror att vi går mot fler sådana nischade gym. När folk har mindre tid är det viktigt att träningen är effektiv. Då kan det vara värt att bekosta en personlig tränare eller betala för att få gymma i små grupper där besökarna får mer uppmärksamhet av tränaren. En annan träningsform som blivit populär i USA de senaste åren är Soulcycle, spinning i kombination med vikter. Liksom en ny form av spinning, där cyklisterna är uppkopplade mot en stor skärm och gruppdeltagarna tävlar mot varandra.
Av: Louise Fauvelle
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.